Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Agentur Vald satser på toneangivende butikker

Når sæsonen er ovre om en måneds tid påbegynder Vald agenturet evalueringsprocesser med de designere, agenturet repræsenterer. Det handler om at udvikle designerne bedst muligt hurtigst muligt, mener direktøren hos Vald.
Når sæsonen er ovre om en måneds tid påbegynder Vald agenturet evalueringsprocesser med de designere, agenturet repræsenterer. Det handler om at udvikle designerne bedst muligt hurtigst muligt, mener direktøren hos Vald.

I ti år har Jacob Valdemar arbejdet med designere, som langt fra gør tingene på den sædvanlige måde. Han er manden bag Agency V og etablerede i 2013 agenturet Vald, der ifølge direktøren selv positionerer designere med globalt potentiale.

”Vi vil hjælpe designere med at udvikle sig bedst muligt, hurtigst muligt,” siger Jacob Valdemar. For som han selv formulerer det, er det hans ”drive” at arbejde med og modne globale designtalenter såsom Henrik Vibskov, Anne Sofie Madsen og Asger Juel Larsen, der alle repræsenteres af Vald.

Strategien er ifølge Jacob Valdemar primært at henvende sig til de butikker som er meningsdannende. Det vil sige, butikker drevet af pionerer, og som ønsker at sætte en slags modedagsorden, der udfordrer kunderne. De butikker fungerer nemlig som flagskibe og ambassader for mærkerne og er nøglen til at folde designerens virksomhed kommercielt ud.

Det er en modningsproces

Jacob Valdemar forklarer videre, at hvis man netop skal kunne komme op på det næste kommercielle niveau rent forretningsmæssigt, er man nødt til at omsætte noget mere. Det er en slags modningsproces:

”Distributionsnetværket bliver modnet i takt med mærkernes udvikling. Nogle gange skal man være stædig og arbejde med et produkt i flere sæsoner, for at vænne kunderne til det,” siger Jacob Valdemar, og understreger, at det kræver at produktet følger med kommercielt, samtidig med at mærkets DNA bevares. Ellers vil det med stor sandsynlighed dø en stille død:

”Mister mærket sin integritet, mister det sin eksistensberettigelse, og hvis det økonomisk ikke vokser, er der intet økonomisk grundlag for at eksistere. Det er den største udfordring at finde den balance,” forklarer direktøren.

Det hele skal spille

Blandt andet gøres det gennem evalueringsprocesser efter hver sæson, hvor agenturet kigger på alt fra produkt og designkvalitet i kollektionen, til kommunikation, kundeservice og ordrebehandling. Det hele skal spille, hvis man vil klare sig på et konkurrencepræget marked, forklarer Jacob Valdemar, der allerede i denne sæson ser en udvikling hos mærkerne:

”Eksempelvis har Asger Juel Larsen til denne sæson fordoblet sin mere kommercielle Madhouse-kollektion, da der er et kæmpe potentiale i den del af deres forretning og brand. Også hovedlinjen er blevet skåret til sådan den er velbalanceret både i farvevalg, print og kompositionen af kollektionen,” siger Jacob Valdemar, og fortsætter:

”Det er dyrt at produktudvikle, så det er super vigtigt at informationen fra markedet, eller brugeren,  bliver kommunikeret til designen så de ikke udvikler unødvendigt.”

Ikke for alle

I øjeblikket repræsenterer Vald ti designere. Men det er ikke alle, der kan være med. Det er ikke nok, at en designer lige er kommet ud og det ”bare” er fedt”. Det finansielle fundament og logistikken skal være i orden:

”Når jeg står og taler med nogle af verdens mest kritiske indkøbere, skal jeg ikke risikere mit ry på, at jeg ikke kan levere varen. Det er min opgave at holde tøjlerne for det og sørge for salget,” siger Jacob Valdemar.