Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Annonce for JOOR
Indland, Udland

Mercedes-Benz dropper modeugen i Stockholm

Mercedes-Benz har droppet sponsoratet af den svenske modeuge. Det betyder, forlyder det, 7-8 mio. svenske kroner færre at holde Stockholm Fashion Week for, indtil der findes en ny sponsor.
Mercedes-Benz har droppet sponsoratet af den svenske modeuge. Det betyder, forlyder det, 7-8 mio. svenske kroner færre at holde Stockholm Fashion Week for, indtil der findes en ny sponsor.

[rettet d. 6. august 2014 kl. 00.45: Der er ikke tale om et pengebeløb på 7-8 mio. svenske kroner. Men om sponsorat i form af biler, telt og selvfølgelig økonomisk støtte, svarende til samlet 7-8 mio. SEK. Se kursiv i teksten nedenfor]

Mercedes-Benz Fashion Week i Stockholm denne januar bliver i denne omgang den sidste svenske modeuge, der bærer den store tyske bilproducents navn.

Den svenske gren af Mercedes-Benz har nemlig ifølge Dagens Industri valgt at hoppe af modetoget i Stockholm. Begrundelsen? Der skal spares.

“Den er en ganske dyr historie, og vi er lokalt nået frem til, at vi kan lægge pengene på andre sager i stedet,” lyder det fra Sverker Dahl, der er pressekontakt hos Mercedes-Benz i Sverige, til Dagens Industri.

Allerede ved den netop overståede modeuge, der løber fra mandag den 27. januar til onsdag den 29. januar og således ligger umiddelbart før Copenhagen Fashion Week, var det store visningstelt i den stockholmske park Kungsträdgården borte.

Ifølge Dagens Handel har bilfirmaet i Sverige lagt modeuge-sponsorat – i form af biler, visningstelt, økonomisk støtte og så videre – i omegnen af, hvad der svarer til samlet 7-8 mio. svenske kroner årligt. 

Det er det svenske mediebureau Mex, der siden 2011 har ejet modeugen, der arrangeres i samarbejde med Association of Swedish Fashion Brands. Og nu skal der altså findes en ny hovedsponsor.

“Det er ikke fornuftigt at have arrangementet så hårdt knyttet sammen med en enkelt aktør. Modeugen er så stor og etableret i sig selv i dag, men det er klart, at det er nødvendigt at finde flere nye sponsorer,” siger Christin Ericsson, projektleder for modeugen under Mec til DI.

Mercedes-Benz Fashion Week Stockholm har eftersigende et årligt budget på ca. 10 mio. svenske kroner, og det har allerede været svært at få udgifter og indtægter til at gå op – og nu bliver det endnu sværere, skriver Dagens Handel:

“Til sommer kommer vi ikke til at have en god økonomi. Men i 2015 skal det vende. Målet er selvfølgelig, at vi skal kunne tjene penge på det her,” siger Mecs Christin Ericsson til Dagens Handel.

Mercedes-Benz har kun trukket sig fra modeugen i Stockholm – de sponserer stadig modeuger i fx USA, Tyskland og Australien.