Afrika er et kontinent, der i øjeblikket vækker stor interesse i H&M. Både når det gælder produktion og salg, er den sydlige del af det afrikanske kontinent i svenskernes kikkert. Det fortæller H&Ms CEO Karl-Johan Persson i et interview med det svenske dagblad Dagens industri.

”Jeg tror, der er et kæmpe potentiale i Afrika syd for Sahara, når det gælder produktion. Vi er begyndt med produktion, i lille skala, i Etiopien og ser hvordan det kommer til at gå. Det er meget interessant,” siger Karl-Johan Persson til Dagens Industri.

LÆS OGSÅ: ”Nu er det permanent: H&M dropper angora”

Han oplever en stor interesse for at får H&M til at spille en rolle i regionen.

”Regeringsrepræsentanter, Swedfund (offentligt ejet svensk ventureselskab for investeringer i fattige lande, red.) og NGO’erne – alle hilser de H&M og andre tøjfirmaer velkommen. De ved, hvor vigtigt det er for jobskabelsen og for økonomien,” siger Karl-Johan Persson.

I efteråret oplyste H&M, at de ville lægge prøveordrer i de østafrikanske lande Etiopien og Kenya, og til foråret vil H&M foretage yderligere undersøgelser af produktionsmulighederne syd for Sahara.

LÆS OGSÅ: ”Nu rykker H&Ms eksklusive lillesøster til USA”

Men det er ikke kun, når det gælder produktionsleddet, at det afrikanske kontinent er blevet interessant for Karl-Johan Persson og Co.

Allerede næste år åbner H&M butikker i Sydafrika, og det stopper ikke nødvendigvis der.

LÆS OGSÅ: “H&M indtager Sydafrika med butik i Johannesburg”

”Afrika er et kontinent, hvor mange lande vækster meget hurtigt, og hvor der er en voksende middelklasse og et stort potentiale for salg. Flere lande vil blive tilføjet til salg for H&M,” siger Karl-Johan Persson til DI.

I forhold til produktion vil Afrika i første omgang primært komme til at fungere som et supplement til H&Ms eksisterende produktion i Bangladesh, Kina og Cambodja. Udover de kommende butikker i Sydafrika, så er H&M allerede repræsenteret med butikker i de afrikanske lande Marokko og Egypten.

Kilde: Dagens Industri