Tabula rasa – den rene tavle – er navnet på et nyt magasin, der, om alt går vel, havner på bladkioskernes hylder i det nye år.

Men intet er sikkert endnu, for folkene bag det dansk-/amerikanske magasin, heriblandt PR-chef Fie Tiedt, satser på at gå 100 pct. uden om klassiske magasinreklamer i arbejdet med at finansiere førsteudgivelsen:

”Det bliver et uafhængigt magasin, der skal udfordre modeindustriens fokus på trends, sæsoner og nye kollektioner. En af kerneværdierne for Tabula Rasa er nemlig den kreative frihed, en frihed vi mener alt for ofte bliver overskygget af kommercielle interesser,” siger Fie Tiedt til FashionForum og fortsætter:

“Derfor har vi også valgt at den første publikation skal finansieres uden annoncører og skal i stedet fundes via det amerikanske crowdfunding-site Kickstarter.com.”

Værdien i det fysiske magasin

I første udgave har 18 fotografer fået frie hænder til at tolke begrebet identitet, og redaktionen forklarer, at missionen ikke er at beskrive modeverdenen, men derimod at beskrive den verden, moden kan skabe, og hvis gruppen bag Tabula Rasa når i mål, lander 500 magasiner i udvalgte bladkiosker, mens magasinet også kan erhverves i en pdf-udgave – men det er papirversionen, der satses på:

”Vi er har hørt spørgsmålet om, hvorfor vi ikke bare laver et online magasin nogle gange undervejs. Men der er en værdi i magasinet som et fysisk medie, der skal opleves, føles og udforskes. Vi vil gerne understrege kvaliteten af fotograferne og skribenternes arbejde ved at kuratere det på en måde, så form og indhold matcher, når vi publicerer. Den digitale ‘Swipe-forbi-og-like-kultur’ giver ikke den fulde oplevelse, og vi vil gerne give læseren noget der ikke skal konsumeres på to minutter. Læseren skal have tid til fordybelse og derfor skal de sidde med magasinet i hænderne,” siger Fie Tiedt til FashionForum.

Crowdfunding i flere afskygninger

Og netop tjenester som Kickstarter, hvor man beder fans og potentielle fremtidige kunder om at se visionen og støtte opstarten, findes også herhjemme, hvor blandt andre det københavnerbaserede kreative arnested Art Rebels har benyttet den danske Kickstarter-pendant Boomerang.dk til at finansiere anden udgivelse af magasinet Rebel Times. Og de har faktisk lige nået målet på 100.000 kr., som man kan se, at blandt andre Københavns Kommune, Væksthus Hovedstaden, Royal Unibrew, Creative Hub og en række private parter har spyttet i kassen for at nå.

Både Kickstarter og Boomerang fungerer således, at det er gratis at oprette sit projekt, men opnår man sit mål – i Tabula Rasas tilfælde 12.000 dollars og i Rebel Times’ 100.000 kr., betaler man en procentsats i gebyr.

Værsgo: En tak-for-donationen-gave

Man laver altså en projektbeskrivelse, og mange vælger desuden at nævne, hvilken ”gave”, der følger med, når man støtter projektet – således giver folkene bag Tabula Rasa en udgave af magasinet og en mulepose til alle, der donerer 75 dollars eller mere, mens Rebel Times-holdet, der foruden en udgave af magasinet har givet en Moleskine-dagbog og en Rebel-pakke med klistermærker til alle der støtter med mere end 250 kr., mens et støttebeløb på mere end 5000 kr. udløser en helsides annonce i magasinet.

En bladreklame i takkegave bliver der dog ikke noget af for Tabula Rasa-støtterne:

”Vi synes crowdfunding var en oplagt mulighed, fordi vi netop ikke har kommercielle investorer og heller ikke ønsker at eksistere på baggrund af deres interesser i magasinet. Hele ideen med magasinet er at give både fotograferne og stylisterne den størst mulige kreative frihed,” siger Fie Tiedt og tilføjer:

”Og så synes vi, det giver en stor værdi for læseren, at det her magasin bliver til på baggrund af deres interesse.”

Du kan læse mere om Tabula Rasa her. Og om Rebel Times her.