Blogindlægget er skrevet af Mette Marie Georgi Nørgaard, konsulent i MEG Consulting og med baggrund fra bl.a. IC Companys og en stor viden om det tyske marked.

Fredag den 13. december holder Mette Marie Georgi Nørgaard oplæg om netop Tyskland ved Danish Fashion Institutes DAFI Academy. Læs mere her.

Tekst: Mette Marie Georgi Nørgaard

Hvad er de største udfordringer for danske virksomheder på det tyske marked?

Som Europas største land er vores nabo syd for grænsen for de fleste mode- og designvirksomheder et attaktivt eksportmarked. Samtidig synes mange, at Tyskland er et komplekst og uigennemskueligt marked.

Det jeg oplever, når jeg rådgiver og formidler aftaler mellem tyske og danske virksomheder er, at tyskere har et positivt syn på danskere – og på dansk design – helt grundlæggende. De kulturelle værdier og forståelse såvel som det produktmæssige vægtes lige, og dette udgangspunkt må vi bla. have os for øje, når vi entrerer på markedet, og når vi udvider de tyske markedsaktiviteter.

Som de siger i Tyskland, så mangler de ikke nye brands, de har alt.

Hvordan får danske brands adgang til dette konkurrencefyldte marked og hvordan kommer vi videre, når vi først har fået etableret den første kontakt med de tyske forbrugere? Det simple svar herpå er at aflæse og eksekvere på de tyske forhold. Noget andet er at omsætte dette til virkeligheden og hverdagen – på alle områder.

Jeg oplever, at danske virksomheder forventer en forholdsvis hurtig volume og ROI, så snart de træder ind på markedet. Samtidig oplever jeg, at deres investeringslyst/-mulighed, forandringsvillighed og planer om at implementere et fuldt brandkoncept, bliver sat på prøve.

Således er en grundlig analyse af markedet/ekspertise fra markedet og en intern forventningsafstemning et første skridt til en sund eksportforretning med Tyskland.

Det er min oplevelse og overbevisning, at danske/skandinaviske brands som helhed har et forspring fra andre europæiske brands set på det brandingmæssige og visuelle udtryk. Også tyskerne er draget af vores sans for æstetik og vores tradition for design og innovation. Og netop det skal vi være stolte af og fortsat kommunikere.

Alle disse emner og flere til er på programmet fredag i næste uge, når DAFI Academy stiller skarpt på det tyske marked med netop Mette Marie Georgi Nørgaard og tyske Christiane Hartmann, konsulent i egen virksomhed, giver indspark til, hvad der skal til for at få en succesfuld entre på markedet.

DAFI Academy,  d. 13. december kl. 13.30-16, Design Society, H. C. Andersens Boulevard 27, 2. sal., 1553 København V.

Mette Marie Georgi Nørgaard etablerede MEG Consulting i 2007. MEG Consulting rådgiver mode- og designvirksomheder i forretningsudvikling med et særligt fokus på internationalisering og organisationsudvikling.

www.megconsulting.dk