Black Friday er i USA årets største indkøbsdag. Fredagen efter den amerikanske højtid Thanksgiving, der i år faldt torsdag d. 28. november, stiller horder af mennesker sig nemlig i kø foran butiksindgange over hele landet, og når dørene endelig åbner, bliver det ofte en kamp om at komme først til de bedste tilbud.

Der er i flere tilfælde blevet rapporteret om slagsmål – og om kunder, der pådrager sig større eller mindre skader under tilbudsjagten. Værst gik det dog til i 2008, da en butiksansat hos Walmart blev trampet til døde af de ivrige kunder.

God fidus i ekstra fredagsopmærksomhed

I Danmark er fænomenet ’Black Friday’ endnu ikke tilnærmelsesvist så stort som i USA, men der er dog nogle, som har taget dagen til sig, og byder deres kunder på gode rabatter. Blandt andet gav Smartguy.dk en “sort fredagsrabat”.

Og det lader til, at det sagtens kunne betale sig at give fredagen lidt ekstra opmærksomhed, ifølge Thomas Kroman, marketingdirektør hos Smartguy:

“Det var virkelig en helt kanon ’Black Friday’. Den bedste afslutning af en november måned nogensinde. Vi havde flere hundredetusinde besøg på de enkelte dage, og vores konverteringsrate var mere end 100 pct. bedre end normalt,” skriver han til FashionForum.

Black Friday er kommet for at blive

Ud over Smartguy.dk kørte blandt andre Zalando, Stussy, Apple og Jewlscph med fredagsrabatter til de hurtige kunder, som allerede nu ved, hvad julegaverne skal bestå af.

Også Mai Manniche, kreativ direktør hos Jewlscph, mener at Black Friday er en tradition, der helt sikkert er kommet for at blive:

”Black Friday er en tradition, vi har taget til os, da jeg synes, at det er en super måde at skyde julesalget i gang. Det skaber noget opmærksomhed og er en god indikation på julesalget generelt, og så sætter det gang i julestemningen,” siger hun til FashionForum pr. mail.

Danmark bliver aldrig USA

Også direktør hos Pricerunner Martin Andersen så i fredags en stigning i salget på de danske netbutikker. Det skriver Business.dk:

”Selvom danskerne også havde fået løn i fredags, var det alligevel en rekorddag af de helt store. Fredagen lå 70 pct. over andre fredage i løbet af 2013. Det er ret vildt,” siger direktør i Pricerunner Martin Andersen til Business.dk.

Dog er det ikke alle, som mener, at Black Friday har samme fremtidsudsigter i Danmark, som det har i USA, hvilket også Jens Birkeholm, direktør hos Dansk Detail, understreger. Men samtidig peger han på, at begrebet ikke desto mindre kan blive et godt markedsføringsredskab.

”Butikkerne søger stadig nye måder at tiltrække kunder på, og Black Friday er endnu en måde. Men jeg har selv været i USA og oplevet de såkaldte Black Fridays, hvor alle mennesker går helt over gevind. Sådan ser jeg det ikke blive i Danmark,” siger Jens Birkeholm til FashionForum.

Ryd ud i lageret – det giver glade kunder

Hvis man kigger på den danske shoppingkalender, er der tilbud, rabatter og udsalg en stor del af året, og Jens Birkeholm mener, at den bedste måde at kunne sælge sine varer til gode bruttoavancer samtidig med, at man holder sine kunder tilfredse, er ved at sørge for kontinuerligt at rydde op på sit lager, og sælge disse varer til en god pris, så der ofte kommer nyt i vinduerne.

”Der er en grund til, at de amerikanske butikker kan sælge deres varer til så gode priser. Hvert år køber de ind til netop Black Friday, og de billige priser starter hos selveste leverandørerne. Jeg tvivler på, at de danske leverandører vil gå med til rabatter på 50-70 pct.,” uddyber Jens Birkeholm.

Så med mindre de danske butikker begynder at planlægge flere måneder forud, og forberede sig på kæmpemæssige rabatter, spår Jens Birkeholm ikke amerikanske tilstande for Black Friday i Danmark.