Mænd er ikke just pjankede med at shoppe tøj, de bliver usikre, når de skal vurdere et nyt outfit foran spejlet i prøverummet, og så føler mange mænd ikke, at de har tid til selv at skulle lede efter det helt rigtige tøj.

Fordommene om mænds aversioner mod tøjkøb rummer tilsyneladende et gran af sandhed. I hvert fald, når man ser på den nystartede virksomhed The Cloakroom, som de to danske iværksætterne Asbjørn Jørgensen og Kasper Brandi Petersen har opbygget med base i Amsterdam. Siden opstarten for ca. seks måneder siden omsætter de allerede nu for over en million kr. om måneden, fortæller Kasper Brandi Petersen til FashionForum.

Personlig stylist til hver eneste kunde

The Cloakroom er inspireret af det lignende amerikanske site – The Trunk Club – og konceptet er ligetil:

Man går ind på hjemmesiden, hvor man oplyser sin størrelse og svarer på en kort ”style-quiz”, hvor man sporer sig ind på sine stilmæssige præferencer. Derefter får man tilknyttet en personlig stylist, som ringer en op. Man kan så vælge om den efterfølgende stylesession skal foregår over telefonen eller om man vil mødes i The Cloakrooms showroom. Stylisten stiller så en række livsstilsrelaterede spørgsmål for at afdække kundens smag, profession, etc.

Derefter sammensætter stylisten en startboks til en værdi af ca. 8.000 kr., som typisk indeholder tre forskellige outfits samt accessories, som bliver sendt sammen med et håndskrevet brev fra stylisten. Inden for 10 dage skal kunden beslutte hvor meget af tøjet, vedkommende vil beholde – resten sendes gebyrfrit retur.

langvarig relation til kunderne

Det kan lyde som et koncept, der er svært at tjene penge på, men ifølge Kasper Brandi Petersen, så handler det om, at konceptet får kunderne til at købe mere end ellers.

”Vi kan leve med at bruge over en time per kunde, fordi vi har en højere basket value (værdien af det samlede køb, red.) end eksempelvis Zalando,” siger Kasper Brandi Petersen til FashionForum over telefonen fra Holland.

Han fortæller, at når kunden får sin startboks er tøjet pakket i outfits, så fx skjorten er inde i cardiganen, når kunden åbner. Og det virker.

”Det har omtrent fordoblet kundernes kept-rate. Før beholdt folk måske en skjorte og sendte resten retur. Nu prøver de hele outfittet og beholder mere. 90 pct. af vores kunder beholder noget fra den første kasse, de får tilsendt,” siger Kasper Brandi Petersen.

Endelig bidrager det til indtjeningen, at The Cloakrooms ansatte ikke har stille perioder i løbet af deres arbejdsdag.

”Vores ansatte står aldrig og kigger ud i luften, som en almindelig butiksansat kan gøre. Vores stylister er fuldtidsfreelancere, og de kan selv ringe til kunderne og præsentere fx en ny skjorte. Nogle af stylisterne har flere hundrede kunder i deres portefølje, så de kan meget nemt gå ind og se, hvilke kunder, der har været inaktive i tre måneder, og så kontakte dem. De kan se, hvad kunderne har beholdt, og hvad de har returneret tidligere,” forklarer Kasper Brandi Petersen.

Til Danmark næste år

Virksomheden tæller i øjeblikket 14 ansatte, men fra begyndelsen af det nye år vil en dansk stylist blive tilknyttet kontoret i Amsterdam, hvorfra vedkommende kan rådgive danske kunder telefonisk. På sigt er ambitionen også at åbne et showroom i København, men allerede nu fylder det danske islæt en hel del i virksomheden.

Godt halvdelen af de brands, som The Cloakroom fører er danske – fx Tiger of Sweden, Bruuns Bazaar, Samsøe Samsøe og Bruun & Stengade.

”De skandinaviske brands er vores competitive edge. Mange af de brands, vi fører er mainstream i Danmark, men er det ikke nødvendigvis hernede. Kunden skal føle, at stylisten kender nogle mærker, som man ikke selv kender,” siger Kasper Brandi Petersen.

Asbjørn Jørgensen og Kasper Brandi Petersen er nomineret i kategorien ”Born Global” ved årets iVækstpris, som uddeles på torsdag den 5. december.