Det kan lyde som en kæmpeopgave at stille Generation Y tilfreds, men Retail Institute Scandinavia har, via en ny undersøgelse, kortlagt de vigtigste aspekter for at give de 15-33 årige en shoppingoplevelse med merværdi.

Det vigtigste at huske på er, at de vil have rammerne for en totaloplevelse, hvor shopping består af meget mere end det at købe produkter.

LÆS OGSÅ: ‘Drop fordommene om Generation Y’

Brug nettet – og nyhedsbrevet! – rigtigt

Kendetegnet ved Generation Y er, at de er vokset op med it, digitale medier og internettet som en væsentlig del af livet. Den overordnede onlinestrategi er derfor essentiel for hvordan et brand bliver opfattet af Generation Y, og hvis ikke onlinekommunikationen hænger sammen med de fysiske butikker el.lign. vil det kun skabe forvirring.

Det er vigtigt at offline- og onlinekanalerne arbejder sammen, så brandet kører ét koncept, frem for to forskellige strategier. Forbrugerne forbinder et brands hjemmeside og deres Facebookside med den fysiske butik, så hvis der er et tilbud i butikken, bør det også være online.

Desværre er det her også kun 25 pct. af generationen, der oplever, at der er god sammenhæng mellem butikkers fysiske forretninger og webshops.

En anden ting man skal sikre sig, når det drejer sig om onlinekommunikation, er sproget. Et eksempel hvor man skal være ekstra opmærksom, er nyhedsbreve. Mange brands sender nyhedsbreve ud til flere tusinde forbrugere og forventer, at denne gruppe vil få det samme ud af informationen, uanset alder.

Selvom det er en smule mere tidskrævende at personalisere eksempelvis nyhedsbreve, så findes teknologien, ligesom at det også er muligt, at bede om folks fødselsår og geografiske placering, når man beder om deres navn og mailadresse. Og med disse vigtige oplysninger, har du vigtig, men nem, information om dine forbrugere.

Målret din strategi

Mens der ikke er stor forskel på tværs af alder eller bopæle i Generation Y, er de mandlige og kvindelige forbrugerkrav i flere tilfælde forskellige. Overordnet er kvinderne langt mere krævende end mændene, og efterspørger bekvemmelighed, fleksibilitet, oplevelser og underholdning, hvorimod mændene er mere målrettede med fokus på det produkt, de skal købe, frem for nødvendigvis oplevelsen omkring det, og bruger oftere deres mobil til at prissammenligne.

Omkring 70 pct. af de adspurgte i Generation Y mener, at det er vigtigt at brands og butikker tilbyder dem produkter og services, som gør deres liv nemmere og mere bekvemt, samt giver dem mange valgmuligheder i forhold til hvordan de vil shoppe. Her ses dog et tydeligt skel mellem mænd og kvinder, da mere end 80 pct. af kvinderne lægger vægt på disse faktorer, imod ca. 60 pct. af mændene.

LÆS OGSÅ: ‘Generation Y kræver – endnu – bedre butikker’

Hvis du som butiksejer, ikke vil tabe dine kunder til onlinehandel, er det altså vigtigt, at du sørger for at målrette din indsats, og give Generation Y mere end hvad de kan få online. Fx vil næsten 50 pct. gerne kunne afhente og returnere varer, som de har købt på nettet i brandets fysiske butikker.