For tre uger siden fejrede det svenske tøjmærke Hope deres fem års-jubilæum med åbningen af en ny butik på Pilestræde 19. FashionForum har snakket med den ene af designerne, medstifter og kreativ direktør, Stefan Söderberg, og adm. direktør Åsa Sånemy, for at lære mere om det svenske brand.

En af grundene til at Hope valgte at flytte deres butik få hundrede meter fra Christian IX’s Gade til Pilestræde er ønsket om at blive mere synlige for de danske kunder. Mærket er stadig relativt nyt på det danske marked, så det handler om at blive set. Med den nye adresse er butikken sikret flere potentielle, forbigående kunder.

Ny placering betyder flere kunder

”Vi vil gerne have en placering, hvor flere mennesker går forbi, og kommer ind i butikken, så de ser vores brand. Og forhåbentlig er vilde med det. Det her er måden, som vi skal gøre Hope mere kendt i Danmark på,” siger adm. direktør Åsa Sånemy.

Hope har haft fem gode år i Danmark og har fordoblet deres indtjening med den gamle butik, men sidste år havde mærket ikke den øgede omsætning, som de havde håbet på. Det er grunden til, at de valgte at flytte beliggenhed til en adresse, hvor flere mennesker går forbi hver dag, fortæller direktøren.

”Vi har allerede prøvet det i Sverige, hvor vi udforskede markedet og lærte, at Hope også passer i en anden kontekst, end hvad vi umiddelbart havde troet. Vi lærte, at vi faktisk passer ind i mere eksklusive områder, hvor prisklassen er en smule højere, og hvor vi kan ligge placeret sammen med andre rigtig lækre brands,” fortsætter Åsa Sånemy til FashionForum.

Hopes design passer til danskernes stil

Ligesom at butiksplaceringen er vigtig, så er designets placering blandt konkurrenterne på markedet det ligeså. Det fortæller Hopes medstifter og kreative direktør Stefan Söderberg, der mener, at Hopes design passer godt til danskerne, og ligger godt placeret imellem andre svenske mærker i Danmark.

”Fillipa K fokuserer mere på basis- og forretningsgarderoben, hvorimod et brand som Acne er mere high fashion. Hope ligger godt placeret midt imellem, med vores skulpturelle snit og mønstre blandet med gode basisvarer,” fortæller han.

Og bedst som vi danskere troede, at vi havde det godt i sort og grålige nuancer, fortæller designeren om forskellene mellem danske og svenske kunder:

”Danskerne vil have flere farver, end vi vil i Sverige. I Danmark kan vi bedre sælge vores farverige styles, da danskerne tør at gå med flere farver. Derudover passer den afslappede stil rigtig godt til danskerne, og jeg håber, at de vil tage designet til sig, og gøre det til deres eget, ved at matche det med nogle af alle de spændende danske designs.”

I øjeblikket forhandles Hope på 22 markeder, hvoraf Danmark, næstefter Sverige og Holland, er det største marked. Den nye butik er placeret på Pilestræde i København.