EU har gennem en årrække arrangeret deres Executive Training Programme (ETP), der giver virksomheder mulighed for at specialuddanne medarbejdere til henholdsvis det japanske og koreanske marked.

Blandt andet danske Ecco har deltaget med i alt tre medarbejdere i ETP, som efterfølgende har vist som sig vigtige brikker i Eccos overgang fra at være distributørbaseret til at drive dattervirksomhed i Japan.

Tidligere denne uge kunne Shoe the Bear på FashionForum fortælle om det store potentiale, der er for skandinaviske designvirksomheder i Korea, og Christoph Steiger, der er ETP-kordinator for EU, fortæller, at executive training-programmet er ideelt for virksomheder, der ønsker at ekspandere i Korea og resten af Asien.

Kort fortalt sponserer EU et uddannelsesophold i enten Japan eller Korea, hvor lokale prestigeuniversiteter og virksomheder i 43 uger lægger undervisning til i såvel lokalt sprog som lokal kultur og forretningsforståelse, mens man som deltager foruden uddannelsen får et månedligt stipendiat på ca. 2.000 euro (ca. 15.000 kr.).

For at komme i betragtning skal en virksomhed have eksport eller planer om eksport til Korea eller Japan, minimum fem ansatte og en omsætning på minimum 500.000 euro (ca. 3,73 mio. kr.). Medarbejderen skal have været ansat i en chefstilling i virksomheden i mindst et år – se link nederst i artiklen for yderligere krav.

Ifølge Christoph Steiger er programmet en fantastisk mulighed for virksomheder af en vis størrelse for at videreuddanne deres ansatte med specialviden om to meget lukrative markeder. Han fremhæver Ecco som et godt eksempel på det potentiale, der fremdyrkes i ETP:

”Eccos ETP-deltagere fra 2004 og 2005 har været de drivende kræfter i implementeringen af overgangen [til datterselskabsstruktur], som ikke havde været mulig uden de sprogkundskaber og den kulturelle viden, de opnåede gennem ETP-programmet.”

Ansøgningfristen for at deltage i ETP i 2014/2015 er maj 2014 – og der er åbent for ansøgning allerede nu.

Læs mere om Executive Training Programme lige her.