Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Fashion Pack forbinder butikker med modepresse

En ny billeddatabase gør det lettere for de danske high-end butikker at blive krediteret i modepressen og deraf høste et salg, som de ifølge databasens grundlægger går glip af nu.
En ny billeddatabase gør det lettere for de danske high-end butikker at blive krediteret i modepressen og deraf høste et salg, som de ifølge databasens grundlægger går glip af nu.

Når modepressen præsenterer tøj i blade og magasiner, finder de ofte billederne på de internationale webshops. Det kan være et problem for de danske forhandlere, som risikerer at miste et potentielt salg. Det vil det nystartede Fashion Pack rette op på.

”Jeg forbinder butikkerne med modepressen og gør den afstand lidt kortere.” Sådan forklarer grundlæggeren Pily Ottesen grobunden for sin nye billeddatabase Fashion Pack, der blev lanceret fredag under sidste modeuge.

Fashion Pack er en forkortelse for fashion packshot, som er et produktbillede fotograferet på hvid baggrund, og det er præcis, hvad billeddatabasen indeholder.

Butikker skal krediteres

Ifølge Pily Ottesen har der manglet et bindeled mellem butikkerne og modepressen. Fashion Pack-platformen skal sørge for, at de danske butikker får den rette produktkreditering i medierne.

”Da jeg lancerede om mandagen efter modeugen, havde jeg allerede om fredagen tre billeder med i Børsen Pleasure, hvor de krediterer butikken. Altså: “Balenciaga hos Holly Golightly” i stedet for “Balenciaga hos Net-A-Porter,” eksemplificerer Pily Ottesen.

Og det er ifølge Louise Johansen, der er PR-ansvarlig hos Holly Golightly grunden til, at de er villige til at betale for at få billeder af deres tøj og accessories i Fashion Packs database.

”Der er rigtig mange medier, der downloader vores billeder. Så det er vi kun glade for, og det er det eneste der kan måles lige nu. Altså antallet af downloads,” siger Louise Johansen fra Holly Golightly, som på grund af det relativt korte samarbejde endnu ikke kan sige, om det er, eller om det bliver en rentabel forretning.

Det skal være nemt

Ideen til Fashion Pack fik Pily Ottesen, da han tidligere sad på Børsens moderedaktion. Her var det ofte vanskeligt at få packshots hurtigt nok.

”Med de korte deadlines, var det nemmest bare at gå ind på online-butikker, som for eksempel Net-A-Porter, og finde sit billede,” forklarer Pily Ottesen og fortsætter:

”I stedet for at sende det her potentielle salg uden for landets grænser, kan vi lige så godt holde det i Danmark,” siger han til FashionForum.

Alle skal bruge databasen 

Konceptet er rettet mod high end-butikker og startede med Holly Golightly og Kassandra i København. Foreløbig bruger store dele af det danske modekorps billeddatabasen. Blandt andre Børsen, Berlingske Tidende, Cover og Eurowoman.

Indtil videre tæller databasen forhandlerne Muuse, Lubarol, Holly Golightly, Bindesbøl, Bach Copenhagen, Kassandra, Lot#29 og David Andersen.