Superdry åbner egen flagship-butik i Amsterdam. Åbningen markerer modevirksomhedens forsøg på at bevæge sig væk fra franchisemarkedet og i stedet fokusere på selvstændige butikker i Europa.

Virksomhedens adm. direktør Julian Dunkerton forklarede allerede tidligere på året præcis, hvilken retning planerne for virksomhedens 255 butikker går.

”Alt i Europa bevæger sig langsomt mod selvstændige butikker og butikskoncepter i stormagasiner,” siger Julian Dunkerton til Drapers.com.

LÆS OGSÅ: Smartguy har røde tal på bundlinjen

I juli i år annoncerede moderselskabet SuperGroup opkøbet af virksomhedens spanske partner, hvilket Julian Dunkerton også bekræftede som en del af en større europæisk strategi om at ”købe agenturer ud” og ”tage kontrollen tilbage,” skriver Drapers.com.

Ved samme lejlighed forklarede direktøren, at man fortsat vil benytte sig af franchisepartnere på virksomhedens andre internationale markeder såsom Tyrkiet og Malaysia.

Direktøren nævner ikke noget om, hvad det kommer til at betyde for resten af de europæiske butikker som blandt andet omfatter fem danske franchisebutikker.

Butikken i Amsterdam åbner i midt november og vil ifølge virksomheden ligne Superdrys anden flagship-butik i London, der åbnede i december 2011.