For en uge siden slog Rosemunde dørene op til mærkets første monobrandbutik i Beijing. Og det danske modehus’ lokale partner i Kina forventer at åbne endnu en Rosemunde-butik i den kinesiske hovedstad, inden året er omme.

”Faktisk har vi kun været på det kinesiske marked siden november 2012, men vi mødte en kinesisk partner, som så et stort potentiale i Rosemunde, så vi har høje forventninger til de to butikker,” lyder det per telefon fra Torben Olsen, kommerciel direktør i Rosemunde, til FashionForum.

Den kinesiske ekspansion betyder faktisk en fordobling af butikker med Rosemundes navn på facaden – kun i Værløse og Gentofte har der nemlig eksisteret rene Rosemunde-shoppinguniverser – de to butikker har til gengæld været med helt fra begyndelsen i 2004.

”Rosemunde fylder ti år næste år, og de to butikker herhjemme har været med fra starten,” forklarer Torben Olsen.

Hvor det i mærkets første mange år især var Rosemundes basisvarer – fx silketoppe – der drev salget, er en ikke uvæsentlig del af omsætningen især det seneste år flyttet over på de mere trenddrevne kollektionsvarer, som Rosemunde lancerede for fire år siden.

”Modsat mange af branchens spillere har vi forholdsvis stor omsætning på vores basic-varer. Nu er vi så begyndt også at supplere op med kollektionsvarer, og det rykker virkelig med succes. Vi har fundamentet for en god omsætning på grund af den sammensætning,” siger Torben Olsen.

I Europa er det især Tyskland, der trækker omsætningen. Cirka en fjerdedel af koncernens salg sker på nabomarkedet mod syd, mens Europa samlet set tæller i alt 1.000 Rosemunde-salgssteder inklusiv de to egne monobrand-butikker på hjemmemarkedet.

For nyligt rykkede Rosemunde også ind i Illums Bolighus, der i højere og højere grad satser på dansk livsstilsmode, og planen er da også, at ekspansion skal ske gennem shop-in-shops – først på det britiske marked, der er i vækst og endnu er nogenlunde uopdyrket land for den danske virksomhed:

”Vi er så småt ved at få fodfæste derovre og har netop skrevet kontrakt med House of Fraser (stor kæde af stormagasiner med 61 butikker i Storbritannien og Irland, red.) og begynder at rykke ind der. Det ligger klart i vores strategi, at vi gerne vil åbne shop-in-shops,” lyder det fra Torben Olsen.

Stormagasiner passer nemlig godt sammen med Rosemundes DNA, forklarer chefen:

”Fx Illums Bolighus kommunikerer jo luksus, samtidig med at de har et bredt sortiment, hvilket betyder større kundegennemstrømning og eksponering.”

Spørger man Torben Olsen, om Rosemunde i lighed med mærker som Day og Zara med deres Home-kollektioner har planer om at lancere en decideret interiørlinje er svaret: … måske.

”Det er ikke noget, vi har planer om at udvide med, så lige p.t. er det ikke noget, vi har på trapperne. Men verden ligger åben for os.”

Rosemunde sluttede 2012 med en bruttofortjeneste på knap 23 mio. kr. Og med et nettoresultatet på 4,5 mio. kr. havnede 1,5 mio. kr. lavere end i fjor.