Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Ekspert: Styrk din karriere ved at styrke dit netværk

De fleste af os ved, at det er vigtigt, men de færreste nyder det. Networking er vigtig for din karriere og din professionelle profil, og et bredt netværk behøver ikke at være så besværligt at få.
De fleste af os ved, at det er vigtigt, men de færreste nyder det. Networking er vigtig for din karriere og din professionelle profil, og et bredt netværk behøver ikke at være så besværligt at få.

At have et godt netværk kan være med til at fremme din karriere. Fx bliver over halvdelen af alle jobs i dag besat gennem netværk, skriver Carina Heckscher, foredragsholder og forfatter i sin bog “Networking – en del af min hverdag”. Det kræver dog, at du tør skabe et større og bredere netværk.

Som ekspert på området ved Carina Heckscher hvor mange muligheder, der er, for at skabe et netværk i branchen, og hvor få som rent faktisk formår at benytte sig af disse muligheder.

”Der findes utallige pressearrangementer i modebranchen hver måned, hvor det er oplagt at møde folk fra samme branche og styrke sin personlige profil og dermed sin karriere, men det handler om at turde snakke med nye mennesker hver gang,” opfordrer hun til FashionForum til weekendens Iværk&vækst-messe i Øksnehallen.

”Desværre har folk en tendens til at være en smule lukkede og helst holde sig til de mennesker, som de kender, men på den måde lærer man jo aldrig nye folk at kende,” fortæller hun videre.

Carina Heckschers råd til networking i modebranchen:

  • Hav gå-på-mod
  • Forbered dig på at smalltalke
  • Hav altid en god elevatortale forberedt

Smalltalk

Smalltalk er en essentiel del af det at skabe et netværk. Hvis du vil blive god til at udnytte dit netværk og skabe flere relationer, skal du lære at smalltalke ubesværet med de folk, du møder.

”Det handler om at gøre networking til en del af din hverdag, og det gør du blandt andet ved at blive god til at smalltalke,” fortæller Carina Heckscher.

”Og smalltalk er jo ikke andet end hyggesnak, så de fleste burde være ret gode til det. Det handler bare om at huske at komme ind på de relevante ting,” fortsætter hun.

Hvis man er nervøs over at skulle smalltalke, kan det være en fordel at have forberedt sig på sin “elevatortale” på forhånd. Således har man et indlært manuskript at holde sig til, og det kan være beroligende for nogen. En elevatortale beskriver eksperten sådan her:

“Tænk på, at du står i en elevator og skal til sjette sal. Hvor meget kan du nå at fortælle, og hvad er det vigtigste at få fortalt, så du vil blive husket?”.

Pay it forward

På messen lægger Carina Heckscher vægt på, hvor vigtigt det er at networke, og fortæller om fordelene ved at træde ud over sin comfortzone:

”Vi mennesker har en tendens til gerne at ville klare alting selv, men som iværksætter kan du spare utrolig meget tid og besvær ved at spørge efter hjælp i dit netværk.”

Pay it forward-princippet går ud på, at jo mere du giver, desto mere får du tilbage. I dette tilfælde vil det betyde, at du også selv skal give udtryk for, hvem du er, og hvad du kan bidrage med for at få folks opmærksomhed.

”Jo mere klar, vi bliver over, hvem vi er, og hvad vi selv eller vores virksomhed står for, desto bedre bliver vi til at netværke,” lyder det fra Carina Heckscher, der slutter:

”Og jo bedre vi kender os selv, jo bedre bliver vi også til at se, hvad vi har brug for i vores netværk.”

Læs mere om Carina Heckscher her.