Masser af farver og print, en malerstribet catwalk og en kulørt jubilæumshyldest til det storblomstrede ikoniske Unikko-print. Finske Marimekko var efter tre års fravær tilbage på den københavnske catwalk ved denne sommers modeuge.

Og det er der en helt særlig grund til. FashionForum mødte Marimekkos globale salgsdirektør Päivi Lonka, og hun fortæller, at København er en helt central brik i den finske koncerns skandinaviske ekspansionsplaner.

”Sammen med Nordamerika og Asien er Skandinavien vores primære marked. Og den københavnske modeuge er af meget høj kvalitet, derfor har det været naturligt for os at promovere os her,” siger Päivi Lonka til FashionForum.

De seneste sæsoner har mærket afholdt modeshow i først Tokyo og siden New York og Stockholm – og nu er turen altså kommet til København, hvor mærket desuden netop har opgraderet med en flagship-butik, der åbnede i forbindelse med modeugen på Købmagergade.

Og salgsdirektøren er da heller ikke afvisende over for yderligere udvidelser på dansk jord.

”I sensommeren åbner Marimekko to shop-in-shops i Magasin i Lyngby og København med fokus på interiørlinjen, og vi ville elske at ekspandere yderligere i Danmark, men vi udvider først, når vi føler, at tiden er rigtig.”

Hun fremhæver Danmark som et interessant marked, blandt andet fordi vi herhjemme har en stærk tekstiltradition – og selvom dansk design nok konnoterer mere minimalisme og enkelthed, end Marimekkos print i udgangspunktet gør, ligger der alligevel skandinavisk designarv til grund for de finske kollektioner – blot i et mix med en helt anden arv:

”Finsk designtradition er en blanding af noget meget funktionelt roligt og noget folkloristisk. Landet ligger jo på grænsen mellem vest og øst, og samtidig med at vi er påvirket af det mere minimalistiske skandinaviske designudtryk, så bliver det blandet med indflydelse fra øst. Finland grænser jo op til Rusland, hvor farverne og mønstre er mere sprælske. Og det er nok det mix, der bedst beskriver Marimekko,” forklarer direktøren og fortsætter:

”Vores vinter er meget mørk, og derfor vil folk gerne have farver og lys. Vi savner energi gennem vinteren, og så får man lidt farve i tilværelsen med Marimekko.”

Marimekko er ligesom resten af modebranchen ramt af krisen og forlod 2012 med et nettoresultat på 1,1 mio. euro (ca. 8,2 mio. kr.), hvilket svarer til mere end en halvering sammenlignet med året inden. Samtidig steg omsætningen med ca. 13 pct. til 88,5 mio. euro (ca. 660 mio. kr.) og staben blev betydeligt udvidet med 95 nye stillinger, så koncernen nu tæller 500 ansatte.

”Marimekko har altid haft et godt samarbejde med de store designskoler både globalt og i Finland, og vi sætter en ære i at samarbejde med unge designere,” forklarer direktøren. Og kunsten er at få friske øjne på Marimekkos design – uden at gå på kompromis med DNA’et:

”De unge designere har godt styr på, hvad der foregår og kan bringe det med ind i deres design. Men vi skal hele tiden holde fast i arven. Det er svært at sige, hvad præcis, det er, der gør Marimekko til Marimekko, men der er et eller andet, der er så genkendeligt, at folk let kan udpege vores design. Det kan da godt være, vi måske kunne sælge mere, hvis vi fulgte trenden, men nu har vi eksisteret i tres år. Og vi vil gerne eksistere i 60 år mere, derfor skal vi holde fast i at være, dem vi er. Det er det, der virker.”