<img class="alignleft" title="OSXDaily 2012-10-31 kl. 12.59.21″ alt=”” src=”https://fashionforum.dk/wp-content/uploads/2012/10/OSXDaily-2012-10-31-kl.-12.59.21.jpg” width=”99″ height=”91″ />Luisa Traina er designmanager hos Vero Moda med ansvar for de tendenser, der ligger til grund for Vero Modas mere end 5.000 årlige styles. Luisa Traina har været korrespondent for WGSN og Stylesight i Milano, London og København, og så driver hun også trendbloggen Look Through Me

På FashionForum blogger hun på skift med trendkonsulent Sara Ingemann Holm-Nielsen om trendanalyse, kommende sæsoner og hvordan din virksomhed bedst integrerer fremtidige tendenser.

Mere fra Trendeksperterne.

SS14-modeugerne er så småt overstået, og jeg er godt i gang med at gennemse og analysere de mere end 600 billeder, jeg har taget i løbet af Copenhagen Fashion Week. Og det går op for mig, at det virkelig er i det øjeblik, man rigtigt begynder at kunne se de vigtigste trends og farvehistorier, der er i en sæson. Det er lidt som at finde den allersidste brik i et puslespil – pludselig falder det hele på plads og bliver en hel og fuldt forståelig historie.

Og hvad var det så, jeg fandt?

Jeg fandt ud af, at der venter os en meget, meget afslappet forårs-/sommersæson næste år. Fyldt med unisex-silhuetter, der henter referencer i eksotiske egne af verden som Indien, Afrika, Arabien og især Japan.

Fra Afrika hentede kollektionerne deres ofte sandfarvede og beige toner med lette, oversize-parkaer og trapez-formede kjoler, mens mesh-paneler trak på referencer fra Masai-krigere. Farverne var stærke: sort, hvid og rustik orange.

Den indiske inspiration fandt man i dekadente jacquardvævede stoffer og helt afdæmpede blonder. Især var der meget sart blå og gul.

Fra de arabiske lande så man især inspirationen i de avancerede sorte blonder – i det hele taget bliver sort brugt flittigt i de kommende kollektioner.

Og så var der frem for alt de rene, klare japansk-inspirerede silhuetter. Dybe ærmegab med inspiration fra kimonoens konstruktion, og masser af dekonstruerede blazere uden knapper og lukning. Også i slørede naturprints og store blomstermønstre fandt man inspiration fra den japanske kimono – en dyb marineblå var i øvrigt gennemgående i så godt som samtlige kollektioner.

Men den allertydeligste trend og en, der helt sikkert overføres til en række fremtidige sæsoner, var en besættelse af alt oversize og cocoon-formet.

Cocoonen – puppefaconen – har et næsten unisexet udtryk, og eftersom jeg lige har lagt sidste hånd på forberedelserne til en endnu senere sæson, nemlig FW14, kan jeg forsikre jer om, at dette udtryk kommer til at dominere i flere sæsoner fremad.

Det bliver de oversizede striktrøjer og jakker, der definerer sæsonen. Afslappede uldne bukser og A-formede nederdele til under knæet – ligeledes i uldstoffer. Store rullekraver inderst med gulvlange ’coatigans’ (halvt cardigan/halvt jakke, red.) og fyldige blazerjakker med referencer til herretøjet udenpå.

Der er flere, der peger på, at denne trend trækker selve ”kunsten at designe” ind i modebilledet igen, fordi vi i disse oversize-styles fokuserer mere på selve designet, end vi ser på den, der bærer det.

Samtidig hænger oversize-trenden også godt sammen med den besættelsen af alt barnligt, som vi også ser som en tydelig tendens lige nu. Fordi vi ved at tage noget tøj på, der egentlig er for stort til os, kan føle os mindre. Præcis som en sommerfuglelarve, der forpupper sig i sin cocoon af varme og blødhed, gemmer vi os fra de hårde og kolde realiteter.

Det er i hvert fald en mulig forklaring.

Og lige meget hvordan vi tolker det, så bevæger vi os ind i en æra med masser af voluminøs mode, så husk at skabe godt med plads i garderoben!