”Det var virkelig svært at vælge. Vi har ikke set så meget talent i mange, mange år. ”

Sådan sagde ejer, stifter og designer bag Dyrberg/Kern Henning Kern, da Guldsmedebranchens Leverandørforenings i går uddelte deres Brand New-pris ved Copenhagen Jewellery and Watch Show.

En vinder havde juryformanden dog alligevel fundet, og årets førstepræmie tilfalder tyske Nicole Schuster.

”Hun har gjort et fantastisk arbejde. Hun balancerer smukt og veludført håndværk med en klar fortælling i smykket,” siger Henning Kern, der fremhæver, at cocktailringen trækker på klare referencer fra filmens verden med henvisninger til et dekonstrueret New York, osm man ser det i filmen I Am Legend kombineret med smukke surreelle naturreferencer, som man ser det i Avatar.

Nicole Schuster er meget glad for førstepræmien, der foruden æren giver vinderen en stand ved næste års smykkemesse.

”Det skaber noget opmærksomhed om mit brand. Og så er det et dejligt udtryk for, at markedet accepterer mine smykker,”siger hun.

Et af de kriterier, som vinderen vælges ud fra, er nemlig evne til at kommercialisere sit kunsthåndværk, og det er lidt af en udfordring, erkender Nicole Schuster.

”Mine smykker er meget skulpturelle. Folk beundrer dem ofte men er lidt bange for at købe dem, fordi de er så overvældende. Jeg har forsøgt at gøre designet mere tilgængeligt, og det her bekræfter, at det virker,” lyder det fra vinderen, der tog afgang fra den tyske formgivningsuddannelse Hochschule für Gestaltung i Pforzheim i 2007 og siden 2011 har haft sin egen smykkevirksomhed.

Nicole Schuster planlægger at fortsætte i eget navn længe endnu.

”Den her pris giver gode forretningsmuligheder, Skandinavien er et godt marked, fordi mit udtryk er groft og samtidig stramt, hvilket stemmer godt overens med skandinavisk æstetik. Jeg vil lave meget mere af det her,” lyder det fra vinderen, der altså vil være at finde med egen vundne stand ved næste års københavnske smykkemesse.