Mange webshops tilbyder gratis fragt – både tur og retur. Men de attraktive returordninger har en bagside, mener Sten Brämer, som er sourcing- og produktchef hos Green Comfort, til FashionForum.

”Lad os sige, at du putter seks par sko i den virtuelle indkøbskurv, men du skal i virkeligheden kun bruge et par. Der er altså fem par, som ender med at ryge retur. Kan det betale sig for netbutikkerne? Hvor meget ender de reelt set med at tjene, så?”

Sten Brämer forklarer videre, at det er hans overbevisning, at mange kunder vender tilbage til de fysiske butikker efter for mange fejlkøb på nettet, da de der kan få god service og den rigtige størrelse i første hug.

Hos Melton – et andet skomærke, FashionForum møder på CIFF Kids mener man også, at kunderne fortsat vil besøge de fysiske butikker.

”Vi sælger stadig halvt til hver kanal – halvdelen til webshops og den anden halvdel til butikker. Min umiddelbare tanke er, at man skal kende mærket rimelig godt for at ville købe det på nettet,” siger adm. direktør Helle Ghodt fra Melton.

Hjemme-fod-scanning

Både Sten Brämer fra Green Comfort og Helle Ghodt fra Melton nævner den fleksibilitet, som nogle skomærker er begyndt at åbne op for: At man flere steder kan komme ind og bytte varer købt på nettet i en fysisk butik, så folk undgår at skulle bruge tid på at sende frem og tilbage.

Sten Brämer spår imidlertid, at det kun er et spørgsmål om tid, før teknologien indhenter de udfordringer, der kan være med at skaffe den rigtige størrelse, når man handler online:

”På et tidspunkt vil alle almindelige mennesker have råd til en 3D-scanner, og det kan bidrage til en utrolig positiv for netbutikkerne,” starter han og forklarer:

”Så kan folk scanne deres fod derhjemme, og webshoppen kan efterfølgende liste sortimentet af sko, som lige præcis passer til foden. Det tror jeg bliver muligt om ca. fem år frem.