Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge

Minimarket drømmer om fælles skandinavisk modeuge i København

Det seks år gamle svenske brand så gerne, at man samlede alle de skandinaviske modeuger i København. Det er her, arven - og professionalismen - er størst, lyder det.
Det seks år gamle svenske brand så gerne, at man samlede alle de skandinaviske modeuger i København. Det er her, arven - og professionalismen - er størst, lyder det.

COPENHAGEN FASHION WEEK SS14. Minimarket er seks år gamle. Og i hele mærkets levetid har man to gange årligt fundet vej til den københavnske modemesse Gallery. Modeshowet plejer brandet at holde i Stockholm, men også på den front har der været afstikkere til København. Denne sommer holder de imidlertid slet ikke show – hverken her eller Hinsidan.

”Vi er lidt underbemandede for tiden, så vi kan ikke helt følge med. Det kræver jo folk at arrangere show,” lyder det fra Sofie Elvestedt til FashionForum. Hun er medstifter og produktudvikler hos Minimarket.

Taler man svenske mærker i København, taler man næsten uvægerligt også om mulighederne for at lægge de nordiske modeuger sammen på en fælles interskandinavisk platform. Og falder snakken på den mulighed, kan Minimarket-folkene sagtens se ud over national stolthed:

”Vi har altid godt kunne lide Købenavn. Danmark er kommet meget længere end Stockholm med, hvordan man arbejder og tænker mode. Der er en bedre forståelse af, at man også skal tjene penge og fx sørge for at skabe kontakt til indkøberne i forbindelse med modeugen,” forklarer hun og fortæller om forholdene på hjemmebanen:

”I Sverige er filosofien lidt, at alle skal holde show, men mange af dem, der viser, får intet retur. Sverige arbejder på det, og det bliver bedre for hver sæson. Men det er stadig for dyrt i forhold til udbyttet,” understreger Sofie Elvestedt.

Hun så gerne, at man samlede den skandinaviske modeuge i København.

”Det duer ikke, at indkøberne skal rejse så meget rundt. Alle må samle sig, og København har den længste historie. Men det bliver de jo frygteligt sure, når man siger hjemme i Sverige.”

Fra Minimarkets stand på Gallery fortæller stifteren, at hvor messetid de første år af brandets levetid selvfølgelig primært handlede om at stampe nye kunder op af jorden, er fokus skiftet. Nu går tiden på messen mest med at afvikle på forhånd aftale møder med eksisterende kunder.

På Gallery mødes vi med vores danske og tyske kunder, men vi har også møder med vores kunder fra fx USA og Italien her på standen. I Danmark har mærket cirka 15 salgssteder, og der er bestemt plads til flere, og indtil videre er messen frugtbar:

”Vi har haft travlt. Der har været mange forbi både torsdag og fredag. Mest forhåndsbookede aftaler, men også nogle stykker nye, der kunne blive til noget.”

Afslutningsvist fortæller Sofie Elvestedt, at de københavnske modemesser har den fordel, at de ligger relativt tidligt på indsalgssæsonen.

”For os er det skønt at kunne møde nogle af de internationale butikker her, som vi jo ellers først ser i Paris (hvor damemodeugen ligger i slut-september, red.). Vi er i både London og Paris i september, men det er rart at have de skandinaviske og tyske ordrer på plads allerede i slut-august. Derfor er Gallery en vigtig brik.”