Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge

Messedebuttant: Du kan nå langt med meget lidt

Forventningerne går hånd i hånd med virksomhedernes størrelse på messen Vision. FashionForum besøger modemessen på åbningsdagen.
Forventningerne går hånd i hånd med virksomhedernes størrelse på messen Vision. FashionForum besøger modemessen på åbningsdagen.

COPENHAGEN FASHION WEEK SS14. Den københavnske modeuge er allerede godt i gang, og modeshowene kører allerede på andendagen. Men torsdag sætter modeugens andet ben foden i jorden: Modemesserne slår dørene op for indkøbere og presse.

På trods af at regnen pisker ned udenfor, er stemningen høj, og lokalet er lyst godt op i det gamle Lokomotivværksted, på kanten til Københavns sydhavnsområde. Vision huser i disse dage mere end 250 modemærker.

Efter en runde, hvor man bliver mødt af smilende ansigter – og SS14-kollektionerne – danner man sig et overblik. Her er lidt for enhver smag og til et bredt publikum – ungt som ældre.

Stort mærke har store forventninger

Nederst i venstre hjørne gør én stand sig dog ekstra bemærket. Øjnene bliver fanget af de mange farvede gummistøvler, og standen hører til blandt messens største. Den er kæmpestor og bag den står Ilse Jacobsen Hornbæk.

”Vores forventninger til Vision er høje. De sidste fem år har vi vækstet med ca. 30 pct. hvert år, og i år forventer vi en fremgang på 20-25 pct. sammenlignet med sidste år,” siger Kim Kragbæk Larsen, som er salgsdirektør i den nordsjællandske virksomhed, til FashionForum.

Snakken om store forventninger og store tal fortsætter:

”I år er vores mål at vækste 10 pct. i Danmark i forhold til sidste år, ca. 60 pct. i Tyskland og England – som er de fremadstormende markeder – og 20-30 pct. i Asien og USA. 40 pct. af vores varer afsætter vi på nuværende tidspunkt i Skandinavien og de sidste 60 pct. i resten af verden,” siger Kim Kragbæk Larsen og afslutter:

“Grundet den store vækst på eksportmarkederne forventer vi dog at billedet er vendt på hovedet inden for to år.”

Inspiration fra mormors læderrester

I messens modsatte hjørne står kontrasten til Ilse Jacobsen Hornbæk. Den lille stand indeholder et bord og et stativ, hvor der hænger omkring ti styles. Minka Toeth står der på et skilt, og standen tilhører den unge designer Minka Malene Tøth.

Det er første gang, at hun viser sine håndsyede styles frem på en modemesse:

”Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal forvente endnu. Mine forventninger til messen er nok lidt beskedne,” siger den unge designer, som startede eget firma op for to år siden, til FashionForum.

Hun indrømmer, at fremtidsplanerne inkluderer at standplads på de udenlandske messer også.

Minka Malene Tøth er uddannet designer fra KEA med en professionsbachelor i Design & Business. Her studerede hun bl.a. sammen med Asger Juel Larsen, som sparkede modeugen i gang onsdag med et åbningsshow på Rådhuset.

LÆS OGSÅ: Asger Juel Larsen: Lige nu er jeg glad

Interessen for at designe og skabe kom, da Minka Malene Tøth som barn sad meget sammen med hendes mormor og så hende sy lædertasker og –kjoler til de fine damer.

”Så sad jeg der med alle læderresterne og fandt inspiration der igennem,” siger Minka Tøth og fortsætter:

”Jeg har altid vidst, at jeg gerne ville have mit eget. Jeg forventer at nå langt, men jeg forventer også, at det tager lang tid. Jeg vil gerne opbygge det på gammel købmandsmanér – helt fra bunden.”

Minka Malene Tøth fortæller derudover, at hun går meget op i kvalitet og godt håndværk. Hun peger på sit tøjstativ, som hun selv har været ude i skoven og samle grenene til og siger:

”Jeg kan godt lide hele den tankegang med, at man kan nå rigtig langt med rigtig lidt, hvis bare man tænker kreativt. Jeg mener heller ikke, at der kun er én måde at gøre tingene på – som skolerne ofte lærer os.”

Hun beskriver dernæst, hvilken profil hun gerne vil associeres med – eller ikke associeres med:

”Jeg står for at være unik. Noget du ikke finder på ethvert gadehjørne. Jeg vil gerne sælge – men ikke i for store mængder. Jeg har ikke noget ønske om at være kommerciel.”

Dog har den unge designer måtte erkende, at hun ikke kan magte alle opgaver selv og bliver nødt til at kaste nogle af disse fra sig. Hun har derfor valgt at indgå samarbejde med et PR-bureau – Holm & Bertung – hvor hendes kollektioner allerede nu hænger til fremvisning.