COPENHAGEN FASHION WEEK SS14. ”Danmark er Adax’ absolut vigtigste marked, og det er vigtigt for os at være på CIFF, fordi det er her, vi møder vores danske og skandinaviske kunder.”

Pia Silfen-Jensen er marketingchef i den godt 30 år gamle familiedrevne taskevirksomhed, der i øvrigt stadig har hendes far, stifter Eugen Silfen, for bordenden.

Og hos Adax er man i den heldige situation, at man faktisk efterhånden har 100 pct. fod på det danske marked, så hos denne virksomhed er man ikke på CIFF for at bejle til nye kunder.

”Hvis vi ser isoleret på Danmark, så kigger vi faktisk ikke efter nye kunder herhjemme. Vi har ikke rigtigt plads til flere, og vi er meget glade for dem vi har. Vi er her selvfølgelig for at pleje alle vores eksisterende samarbejdspartnere og så desuden for at tiltrække nye kunder i Norge og Sverige,” forklarer marketingchefen.

Et af de greb, der gerne skulle skaffe flere nordiske kunder på bogen, er et nyt designsamarbejde. Gennem de seneste år har Adax jo samarbejdet om en kollektion med først Stine Goya og senest Soulland – og flirten med det yngre designsegment fortsætter, for dette efterår lancerer Adax et samarbejde med svenske Carin Wester.

”Vi ønsker at slå fast, at Adax ikke bare er Danmarks største taskebrand, men at vi også er et designdrevet brand. Samarbejderne er en måde at forny Adax samtidig med, at vi holder fast i kerneværdierne,” forklarer marketingchefen, og hendes far supplerer:

Men selvom designsamarbejderne altså mest er tænkt som branding-greb på den lange bane, har de alligevel været gode investeringer – også på kort sigt:

”Det er gået rigtig godt med Stine Goya og Soulland. Konceptet var jo egentlig mest at få tilført Adax noget nyt. Det var ikke primært for at øge indtjeningen. Men at det så alligevel har været fornuftigt kommercielt, det er jo bare en ekstrabonus,” lyder det fra Eugen Silfen

Og derfor satser man nu på at udvide designprofilen nordpå.

”Vi er jo hele tiden gået efter unge anerkendte designere, der kan tilføre noget glamour og noget innovativt. Og der er er Stine Goya for mig at se nok det ypperste, man kan nå herhjemme. Det er svært at pege på en, der er bedre. For at nå ”højere” måtte vi udvide europæisk, og i Sverige er der ingen, der overgår Carin Wester,” lyder det videre fra direktøren, der tilføjer:

”Hun kan hjælpe os med at gøre Adax bemærket i hele Norden.”

Adax er udelukkende et wholesale-mærke med undtagelse af de shop-in-shops, taskevirksomheden har i samtlige Magasin-filiaer i hele landet – ”det er federe at blive præsenteret sammen med en række andre brands,” lyder forklaringen. Adax oplyser ikke omsætningstal men vurderer, at mellem 30-40 pct. af salget af de 200-styles store kollektioner sker på hjemmemarkedet Danmark. Resten sker primært i Norden, Tyskland og Holland.

Og Adax er strøget noget nemmere gennem krisen end mange andre – blandt andet fordi netop en stor hollandsk konkurrent Claudio Ferrici bukkede under tidligere i år, da tiderne blev for hårde.

”Vi fik trimmet butikken på et relativt tidligt tidspunkt, og det – kombineret med at vi ikke har et eget netværk af butikker – har betydet, at vi været ret godt klædt på til at gå imod krisen. Vores styrke har nok været, at vi er en mindre virksomhed. Vi har haft flotte resultater de tre seneste år,” lyder det fra far og datter, der dog ikke oplyser hvor flot et resultat, der er tale om.

Adax tæller 20 ansatte i Roskilde og på landevejene eksklusiv produktionen, der for få år siden rykkede fra Polen til Indien.

På CIFF begynder der så småt at blive mere pakket i hallerne, og det er en tendens, Adax-folkene håber fortsætter modeugen ud.

”På søndag har vi forhåbentligt haft en masse af vores eksisterende kunder forbi, der har lagt nye ordrer,” lyder det fra Pia Silfen-Jensen, der fortsætter:

”Det handler om at vise, hvem vi er.”