COPENHAGEN FASHION WEEK SS14. Hos det aarhusianske accessoirmærke Black Lily er der ikke et øjebliks ro. Mærket lancerede for første gang en tøjkollektion for et år – to sæsoner – siden, og interessen er stor, fordi det ifølge adm. direktør Lene Boesen giver kunderne mulighed for at købe et helt look i stedet for kun tilbehøret.

”Black Lily har haft rigtig hårde år, og derfor var det vigtigt at få tøjkollektionen inkluderet i sortimentet så ordrerne kunne blive lidt større,” siger Lene Boesen, der forventer meget af de kommende dage, fordi salgsteamet har fået mange møder arrangeret på forhånd.

”Vi har haft aftaler helt fra morgenstunden, og så er der allerede kommet nye kunder til, som vi ikke har været i kontakt med før, så det har været en rigtig fin formiddag,” siger Lene Boesen og fortsætter:

”Vi forventer bestemt at få flere nye kunder – også flere end dem, vi allerede har fået i dag,” slår Lene Boesen fast.

Vi skal lige i gang

I den anden ende af Gallery-messehallen har den københavnsbaserede virksomhed POPcph stand. Her venter man stadig på at gå rigtigt i gang.

”Det er gået godt indtil videre, men nu skal vi først lige i gang. Lige umiddelbart virker det meget som om, der kommer til at være det samme flow som sidste år,” fortæller salgsdirektør hos POPcph Mikkel Kristensen.

Mærket der både har herre og dametøj har deltaget i messen gennem de sidste otte sæsoner. Dette er niende gang. Men det forhindrer ifølge Mikkel Kristensen ikke virksomheden i at besøge sine omkring hundrede kunder resten af året.

”Vi har hundrede kunder, som vi kører rundt og besøger, de resterende møder vi på messen her og i Berlin,” fortæller Mikkel Kristensen, der alligevel håber på at møde en håndfuld nye kunder ved denne sæsons messe.

”Der er noget eksponering i at være herude. Der er måske også nogle der har set os i Berlin. Det er vigtigt at eksponere sig på flere forskellige platforme,” siger han.

Det handler om synlighed

Eksponering er også det, det i første omgang handler om for det helt nyetablerede herretøjsmærke under navnet Garment Projects. Mærket, der først er etableret i marts 2013, har naturligvis noget mildere forventninger til ugen.

”Det er altid svært, hvad man skal forvente første gang. Her i starten handler det lige så meget om at gøre sig synlig for kunderne, men jeg forventer mig bestemt mere næste gang, jeg står på messe her,” fortæller Kent Rau Madsen, der er adm. direktør og stifter af det nye mærke.

Kent Rau Madsen er tidligere medejer af Pede & Stoffer, hvor han også har stået for produktionen af mærkets inhouse brand. Den baggrund har blandt andet været med til at danne grundlag for det nye mærke.

”Det er altid svært at komme med noget nyt, men det er klart en fordel at have været i branchen år. For så har man nogle gode allierede, som også har været med til at hjælpe mig i gang,” siger Kent Rau Madsen.