Men hvor er Stine Goya? Holder Soulland ikke show i år? Og hvad med By Malene Birger?

Der har været mange spørgsmål om, hvor tre af de mest hypede danske modemærkers var at finde, da showkalenderen for sæsonens modeuge blev offentliggjort. Derfor tog FashionForum en snak med folkene bag de tre mærker for at høre, hvorfor de har valgt ikke at holde show i år.

”Under sidste modeuge holdt vi et stort show på Det Kongelige Teater – i år følte vi for at gøre det modsatte,” siger By Malene Birgers adm. direktør Charlotte Egelund til FashionForum.

By Malene Birger holder i stedet en meget mindre pressemiddag og viser SS14-kollektionen frem på Hotel d’Angleterre i København torsdag. Og det bliver uden en traditionel catwalk.

”På en måde er det et udtryk for, at vi godt kan lide at ryste posen og tænke i andre baner. Denne gang har vi skåret ind til benet og gør det mere lukket. Vi har heller ikke en stand på Gallery-messen, som vi plejer. Alt foregår på d’Angleterre,” afslutter hun.

Butiksåbning overhaler showformat

Hos Stine Goya forklarer man den manglende deltagelse over for FashionForum sådan her:

”Vi holder ikke show denne gang, fordi vi har valgt at åbne butik i stedet for. Til gengæld åbner vi butikken under modeugen. Det er sådan, vi har valgt at bruge vores kræfter og ressourcer i år,” forklarer Thomas Hertz, som er adm. direktør i Stine Goya.

Stine Goya holder i stedet en pressereception i den nye butik efterfulgt af en åbningsreception fra kl. 14 på fredag d. 9. august, hvor man kan se den kommende SS14-kollektion. Butikken slår officielt dørene op lørdag d. 10. august, hvor kollektionsprøverne fra SS14 atter byttet ud med de aktuelle AW13-varer.

”Man kan se tøjet på en anden måde, end hvis vi holdt et show. Man kan komme tæt på det og røre ved det – i modsætning til hvis vi holdt show. Vi synes derfor, vi har slået to fluer med et smæk,” siger Thomas Hertz

Teknologiske muligheder skubber showformatet

”Soulland har valgt at tage en lille pause fra den officielle showkalender og det klassiske catwalk-show under den kommende modeuge,” lyder det i en pressemeddelelse fra det danske modemærke, som altså heller ikke afholder show denne sæson.

I februar holdt Soulland deres AW13-show med 1.000 inviterede, og som supplement viste de showet online, så dem hjemme i stuerne kunne følge med i, hvad der slentrede ned af catwalken – og købe det direkte fra computeren. De har ligeledes benyttet sig af QR-koder, hvor man i en herskabsvilla på Østerbro skulle scanne de levende modeller og deres tøj for at komme til at se tøjet på en catwalk.

De teknologiske muligheder har givet Silas Adler, som er kreativ direktør i Soulland blod på tanden hvad angår at skubbe til showformatet. I år vil han gøre det på en helt ny måde. Der sker altså ét eller andet i Soulland-regi under denne sommers modeuge – præcis hvad, der kommer til at foregå, vil designeren dog endnu ikke ud med. Men et traditionelt modeshow bliver det i hvert fald ikke.