I byen San Jacinto i det nordlige Peru er vejret som skabt til bomuldsproduktion. Ca. 30 grader og masser af sol. Året rundt.

Uden for byen står endeløse rækker af spæde, grønne bomuldsplanter og midt i det hele står en ældre herre, der om nogen kender bomuldsproduktionen fra A-Z. Javier Trelles er ansat i Perus største bomuldsvirksomhed Textil Piura og har arbejdet med bomuld i knap 40 år. Han administrerer andet led af forsyningskæden, når det gælder bomuld.

Javier Trelles er daglig leder af et stort bomuldslager, hvor de ca. 400 lokale bomuldsbønder afleverer deres høst. Her bliver bomulden valset fri for frø og andre større urenheder, presset og sendt videre til fabrikken, der spinder tråd.

Krisen i Europa påvirker også i Peru

Selv om der er langt fra hans bomuldslager i Peru til de europæiske tøjforretninger, så har også han kunnet mærke den økonomiske afmatning i Europa.

”Vi har dyrket økologisk bomuld siden før krisen, men vi kan ikke komme af med det længere. Kunderne i Europa efterspørger det ikke, som de gjorde før krisen. Det er blevet for dyrt,” fortæller Javier Trelles til FashionForum under vores besøg i foråret.

Kerneproduktet her er den såkaldte pima-bomuld, der med sine lange fibre kvalitetsmæssigt ofte bliver sammenlignet med den egyptiske bomuld.

Netop den fine peruvianske pima-bomuld er både en velsignelse og en hæmsko, forklarer Javier Trelles. På grund af krisen i Europa har han svært ved at sælge den del af bomuldsproduktionen, som er økologisk dyrket.

”Vores økologiske bomuld er ca. 40 pct. dyrere end den almindelige pima-bomuld, som i forvejen er dyr,” siger Javier Trelles, der afslører, at han har omtrent 105 tons økologisk bomuld, der ligger usolgt på lageret på tredje år.

Globalt tilbageslag for øko-bomuld

Javier Trelles problemer med at afsætte sin øko-bomuld afspejles også til dels i den amerikanske NGO Textile Exchange’s udgivelser Farm & Fiber Report 2011-2012 og Organic Cotton Market Report 2011, hvor verdensproduktionen af økologisk bomuld bliver opgjort.

Heri kan man læse, at produktionen af økologisk bomuld både globalt og i Peru er faldet markant henover de seneste år.

Paradoksalt nok viser samme NGOs Market Survey 2011, at mens verdensproduktionen af øko-bomuld faldt med 37 pct. i 2011, så sagde fire ud af fem af de adspurgte brands i undersøgelsen, at de havde planer om at øge deres brug af øko-bomuld.

Textile Exchange giver ikke en forklaring på, hvordan det kan være, at udbuddet af øko-bomuld falder mens efterspørgslen stiger. Men forklaringen om krisens forstærkede prisfokus går igen, da FashionForum få dage senere tager fra bomuldsplantagerne i det nordlige Peru til landets største mode- og tekstilmesse Peru Moda, som bliver afholdt i hovedstaden Lima.

De lave priser styrer

På messen fortæller flere peruvianske producenter om deres problemer med at afsætte tøj fremstillet af økologisk bomuld til specielt det europæiske marked.

Det gælder blandt andre virksomheden Best Cotton Peru, der ifølge administrativ manager Verónica Trujillo på grund af prisen kun ”eksporterer få produkter fremstillet af økologisk bomuld”.

Det gælder også Cotton Project, der eksporterer 90 pct. af deres produktion til sydeuropæiske kunder som fx spanske El Corte Inglés og franske Zadig & Voltaire og Marithé & Francois Girbaud.

Fra sin stand på messen, omgivet af kollektionsprøver fra kunderne, fortæller Ramón Véliz, der er Cotton Projects salgschef for det europæiske marked, at krisen i Sydeuropa har barberet 10 pct. af omsætningen i hans virksomhed. Han oplever, at kvalitetskrav til en hvis grad er blevet afløst af et styrende mantra om lavere priser.

”For syv år siden solgte vi en del økologisk bomuldstøj, men det er vi stoppet fuldstændig med. Det er ikke fordi, vi ikke vil, men de (europæiske kunder, red.) efterspørger det ikke,” siger Ramón Véliz til FashionForum, før hans blik flakker over mod tøjstativerne. Der er mulige kunder ved standen. De er ikke fra Europa.

 

FashionForum.dk var inviteret til Peru af det peruvianske eksport- og turismeinitiativ under regeringen, Prom Peru.