Samir Souid, Chefdesigner, Shoe shi bar

Hvordan forbereder du dig til Copenhagen Fashion Week?

– At forberede sig til modeugen er en lang proces, der først og fremmest starter med det vigtigste – kollektionerne. Fra idégenerering, til skitser, til materialevalg, samples, fittings etc. Og ikke mindst præsentationen. Det er en rejse, der når sit klimaks når modeugerne starter. Udover det, spiller præsentationen af kollektionerne en stor rolle, både i form af displays, showroom, presse events, fester – hele universet skal hænge sammen. Jeg er meget detaljeorienteret og vil have tingene til at gå op i en højere enhed.

Hvordan ser dine dage ud under selve modeugen?


– Den københavnske modeuge er noget helt særligt for mig, da det jo er her det hele startede for 12 år siden. Her er en fantastisk stemning i dagene, og jeg glæder mig til at se gamle og nye kolleger i branchen, og ikke mindst bakke mit salgsteam op, som har travlt i showroomet. Jeg skal også være til rådighed for presseinterviews samt hilse på vores store ind- og udenlandske kunder. Jeg kommer til at pendle mellem vores presse-showroom og salgs-showroom på CIFF. Hvis der er tid, vil jeg gerne se et show eller to…

Hvad er din bedste modeugeoplevelse nogensinde?

– Det er for svært at sige. Hver modeuge har sin charme: NewYork har sin storhed og energi, Paris sin romance og klasse, Berlin sin hektiske edge som jeg holder meget af. Men København vil altid have mit hjerte.

Hvad er det eneste du ikke vil gå glip af på Copenhagen Fashion Week:

– Kalenderen er pakket under modeugen, og der er et væld af fantastiske shows og events, man må vælge imellem. Dog, ser jeg frem til den legendariske lukkefest, CPH Finest skyder af om lørdagen, der runder ugen af på behørig vis. Her kan man endelig puste lidt ud og forhåbentlig fejre en veloverstået modeuge.

Hvorfor deltager du i modeugen?

– Vi har deltaget i Københavns modeuge de sidste 12 år, da det både er vigtigt for os som brand men også for det store fællesskab, der gavner Danmarks eksport af designervarer. Jo flere spændende brands, jo flere indkøbere, besøgende, etc. Dansk design har aldrig være skarpere og i højere kurs end nu – og jeg er stolt af at være en del af det.

Hvornår går man i gang med at forberede sig til Copenhagen Fashion Week?

– Jeg starter så småt på næste sæson, når modeugen er veloverstået og evalueret. Jeg begynder at gøre mig tanker om udtryk samt materialevalg – og tager gerne en inspirationstur eller to et sted i verden. Derefter begynder idéerne at blive konkrete, og de kommende kollektioner begynder at tage form.

Hvad gør I for at skabe opmærksomhed omkring jeres brand?

– Denne modeuge bliver speciel for os, da der er kommet mange nye tiltag til i firmaet. Bl.a. glæder vi os til at åbne dørene til vores nye salgs-showroom på CIFF-messen, der netop har udvidet og renoveret til den store guldmedalje. Vi skal også fejre vores nyåbnede design lab/presse showroom i hjertet af København, i form af en reception, hvor vi trakterer pressen, bloggere og vores ambassadører. Vores kære ind- og udenlandske kunder, samarbejdspartnere samt venner af huset, inviteres til stor middag og efterfest, som vi holder i samarbejde med de dejlige drenge fra Simons. Sidst men ikke mindst co-hoster vi lukkefesten om lørdagen med CPH Finest, så man kan vist godt sige, at vi holder vores egen lille Shoeshibar-fashionweek-festival.