Aarhus-initiativ ser på forretningsmodeller til modebranchen
Det kommunale initiativ Headstart Fashion ser på mulighederne for at vækste modebranchen i Aarhus og omegn, hvor man blandt andre finder store modevirksomheder som Metropol, Pilgrim og Hummel.Smilets By satser på modebranchen med det nye initiativ Headstart Fashion, der blev lanceret i juni. Headstart Fashion samler majoriteten af regionens modevirksomheder i håbet om at vækste branchen lokalt.
Således har Aarhus Kommune, der står bag konceptet, indgået partnerskab med blandt andre midtjyske modevirksomheder som Hummel, Metropol, Bestseller, Minimum, SMAC, der har franchiserettighederne til Superdry i Danmark, Teko og Black Lily.
Det er med midler fra projektet Kreative Partnerskaber i Region Midtjylland, at det kommunalt funderede Headstart Fashion-initiativ frem mod november i år skal afsøge vækstpotentiale i et videre projekt, der efterfølgende skal ansøge om en ny støttepulje. Her har man nedsat et panel, der skal fyre op under ideerne:
“Formålet med Headstart Fashion-boardet er at have et organ, der kan bidrage med gode idéer og hjælpe med strategiske beslutninger. Arbejdet er kommet godt fra start, og vi er meget glade for den entusiasme som board-medlemmerne udviser,” lyder det fra Christian Chapelle, der er konsulent på projektet i Aarhus Kommune. Blandt panelmedlemmerne er blandt andet repræsentanter fra modevirksomhederne Revolution og RVLT i Aarhus og Pilgrim fra Skanderborg.
Men Headstart Fashion, der endnu er i brainstormfasen af arbejdet med at skabe vækst for midtjysk mode, har også luftet muligheden for partnere uden for regionen.
“Vi undersøger også mulighederne for fremtidige samarbejder med nye regionale partnere, som kan styrke Headstart Fashion yderligere,” lyder det fra Christian Chapelle, der blandt andet har taget kontakt til Danish Fashion Institute, som har erfaring med lignende opgaver fra projektet Modezonen. Modezonen blev med samme vækstambitioner etableret af Erhvervs- og Byggestyrelsen i 2009 – og affødte foruden speeddatinginitiativer og konferencer om detailhandlen også selveste FashionForum.
Også Dansk Mode og Tekstil er blandt de potentielle samarbejdspartnere, og herfra lyder det fra Thomas Klausen, adm. direktør:
”Headstart Fashion er et glimrende initiativ, som ubetinget kan være med til at udvikle Aarhus’ position som modeby. Jeg er overbevist om, at Headstart Fashion kan være med til at forløse det store potentiale, som findes ikke alene i Aarhus men i hele region Midtjylland gennem inspiration, vidensdeling og netværk. Jeg har store forventninger til projektet, som får en vigtig rolle i forhold til at positionere hele regionen på modens landkort.”
Headstart Fashion blev skudt i gang ved et seminar i juni, hvor blandt andre lektor ved Kunstakademiets Designskole Maria Mackinney-Valentin var på podiet. Efter sommerferien afvikles yderligere to workshops henholdsvis i september og oktober.
Ved de to workshops afsøger Headstart Fashion i samarbejde med modebranchen muligheder for forretningsmodeller, som kan skabe vækst i modebranchen.
Input fra de to workshops bliver efterfølgende tilgængeligt på www.headstartfashion.dk.