Den nye struktur for den københavnske modeuge har været genstand for heftig debat de seneste dage, og i den forbindelse har FashionForum kontaktet designeren Peter Jensen, der har erfaring fra adskillige internationale modeuger. Da han ikke selv afholder show i København under den kommende modeuge, er tanken, at han kan give sin vurdering af den nye showstruktur – set lidt på afstand.

Peter Jensen understreger, at han anskuer modeugestrukturen med en on/off-opdeling ud fra sine erfaringer fra London Fashion Week. Fra det perspektiv ser han off-schedule som et springbræt for brands, der endnu ikke er klar til on-schedule.

”Jeg har altid været af den klare mening, at on/off-schedule er den rigtige model. Det har jeg været vant til fra den engelske modescene og jeg synes, at det fungerer fint, at man har en platform, hvor man kan øve sig, indtil man har fundet sit brands historie,” siger Peter Jensen på telefon fra London.

Man skal finde sit brands identitet

”Jeg kommer fra et system via Saint Martins, hvor der er konkurrence mellem eleverne, og jeg synes, der er behov for at kæmpe for sin plads og gøre sig bemærket på den måde. Hvis man har ambitioner, så skal man også nok nå det,” siger Peter Jensen.

Men hvordan bevæger man sig så i din optik fra off- til on-schedule? Er det, når man har nået et vist kreativt eller et vist kommercielt niveau?

”Det er en balancegang, som man kun kan finde ud af ved at prøve sig selv af. Det kan være, at man én sæson laver en kommerciel kollektion, der måske ikke er så pressevenlig for så at gå i den helt modsatte retning sæsonen efter. For mig handler det om at prøve sig frem indtil man finder ud af, hvor man hører til. Man skal finde sin identitet som brand,” siger Peter Jensen, der selv fremviste sine kollektioner i off-kategorien de første fire sæsoner, han deltog i London Fashion Week.

”Off” er ikke dårligere end ”on”

Han understreger, at han ikke ser off schedule, som en dårligere eller mindre fin kategori end on schedule.

”Off-schedule giver et pust, der kan rykke noget – forhåbentlig også blandt de etablerede mærker og det er godt. Mode har brug for noget, der kan ryste tingene opad i systemet og det kan man bruge on/off-modellen til,” siger Peter Jensen og fortsætter:

”Jeg tror ikke, at folk vil rynke på næsen af off schedule. Hvis jeg blev inviteret til at se et show i off schedule, så ville jeg da gå med, hvis det havde min interesse,” fastslår han.