”Alle, der gerne vil holde show ved Copenhagen Fashion Week, kan komme til det.”

Sådan lyder det fra Anne Christine Persson, udviklingsdirektør i Copenhagen Fashion Week, til FashionForum.dk oven på weekendens debat om opdelingen af showkalenderen i en on- og en off-schedule. I en artikel i Berlingske fremgår det, at man har valgt at reducere antallet af show fra godt 40 til godt 30, men det er ikke tilfældet, understreger udviklingsdirektøren.

”Det svinger meget fra sæson til sæson, hvor mange shows der er ved modeugen. Denne gang har flere mærker valgt showet fra, det er helt naturligt og ikke noget, vi har indflydelse på. Alle kan i princippet få en showtid, hvis de vil have en. Især nu, hvor kalenderen er blevet delt op i to.”

Hvor kalenderen hidtil har været noget tætpakket, har man nemlig valgt at køre to parallelle kalendere denne gang, netop for at give flere brands mulighed for at få en af de populære tider. Og adm. direktør i Danish Fashion Institute Eva Kruse forklarer, at alle shows afvikles under samme vilkår som altid – både dem, der er on-schedule og dem der er off.

”Der vil være præcis samme synlighed, presseservice og broadcastmuligheder for mærkerne både on- og off-schedule,” lyder det til FashionForum.dk fra DAFI-direktøren, der fortsætter med at fortælle, at der ikke er noget odiøst i at køre en tvedelt modeuge.

”Det her er helt almindelig praksis i de andre modeugebyer – London, Paris, New York – og det gode er jo netop, at alle nu kan få en tid. Vi har ikke gjort det her for at gøre showkalenderen mindre, tværtimod.”