Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Fem råd - Sådan får du styr på de sociale medier

Hvis du vælger at være på Facebook, skal du også være der aktivt. Sådan lyder et af rådene fra Retail Institute Scandinavia.
Hvis du vælger at være på Facebook, skal du også være der aktivt. Sådan lyder et af rådene fra Retail Institute Scandinavia.

Der findes helt klare dos and donts, når det drejer sig om, hvordan man bruger de sociale medier. I hvert fald hvis du spørger ekspert på området Birgitte Kjær, der er digital account director hos reklamebureauet Uncle Grey.

Hun giver her FashionForums læsere et par gode råd til, hvordan man bedst tackler udfordringerne på de sociale medier, og til hvordan man udnytter sin onlinetilstedeværelse til at gafle fremtidens forbrugere – Generation Y.

LÆS OGSÅ: Sådan fanger du de kræsne unge forburgere

Ifølge hende er der en ting, som alle virksomheder bør gøre op med sig selv:

”Alle virksomhederne har på nuværende tidspunkt allerede taget stilling til, hvorvidt de vil være på de sociale medier eller ej. Det vigtige er at sørge for, at man har ressourcerne til det. Hvis man ikke har det skal man holde sig væk,” siger Birgitte Kjær.

På baggrund af flere års erfaring med kunder, analyser og effektmålinger inden for netop sociale medier giver hun tips til, hvordan virksomheder skal opføre sig på de sociale medier og opnå succes med det som et strategisk markedsføringsværktøj.

”Du skal i øjenhøjde med Generation Y og tale deres sprog – uhøjtideligt og afslappet,” forklarer hun med henvisning til de unge forbrugere under 30 år, der er kendetegnet ved en kræsen og oplevelsesorienteret adfærd – online og offline. Og hun understreger, at man skal dedikere sig til projektet:

”Man skal vise sin tilstedeværelse og kontinuerligt følge op på den. Det nytter ikke noget at være der, hvis man ikke er aktiv – så har det nærmere en negativ effekt. Man skal sørge for, at man har sat de nødvendige ressourcer af til det.”

Birgitte Kjær peger på, at det er vigtigt at forstå, at tilstedeværelse og dialog er to sider af samme sag.

“Der er intet værre end at få oplevelsen af at virksomheden ikke er tilstede i det forum, hvor de lægger op til at være til stede. Man bliver nødt til at forstå, at når man har vist sin tilstedeværelse, så bliver man også nødt til at skabe dialog.”

Og dialog kan sagtens bevæge sig uden for en virksomheds kerneprodukt:

”Det er vigtigt at finde en måde at aktivere målgruppen på. Fx har tøjkæden Abercrombie & Fitch engang skrevet og spurgt sine følgere på Facebook omkring hvilken koncert de allerhelst ville til lige nu. Det har intet med mærket at gøre men en måde, at vise sin målgruppe, at man er interesseret i deres smag, personligheder og valg.”