I dag finder man typisk brandnavn, størrelse og et ”Made in …” på mærket i modetøj, men i fremtiden vil der også stå et tal mellem 0-100, der angiver, hvor bæredygtigt det specifikke stykke tøj er. Det er i hvert fald et af de scenarier, som verdens største internationale bæredygtighedssammenslutning i modebranchen, Sustainable Apparel Coalition (SAC) arbejder frem mod.

LÆS OGSÅ: ”DAFI med i førende initiativ for bæredygtighed”

SACs arbejde med bæredygtighed er centreret omkring det såkaldte Higg-indeks, som er et værktøj, de forskellige modevirksomheder kan bruge internt til at gøre hele deres forsyningskæde mere bæredygtig.

”Jeg synes, at Higg-indekset er godt, fordi det rummer et livscyklus-perspektiv. Det er videnskabeligt funderet, men samtidig meget praktisk. Version 1.0 stiller dig en masse praktiske spørgsmål: Hvilke programmer arbejder du efter?, forsøger du at source mere bæredygtige materialer?, Ved du overhovedet hvilke leverandører, du har?. Det er meget praktisk og let at forstå,” siger Karin Ekberg, der er bestyrelsesformand i SAC og til daglig sidder som Head of Environmental Services i Adidas Group til FashionForum.

Skærmbillede 2013-06-17 kl. 16.38.02

Mærke i tøjet fra 2020

Udviklingen af Higg-indekset har været adskillige år undervejs og er foreløbig planlagt til at forløbe i tre faser.

Higg-indeksets version 1.0 blev lanceret sidste sommer og efter planen kommer version 2.0 dette efterår. Her bliver miljødelen af indekset suppleret af hele den sociale del af bæredygtighedsbegrebet. Desuden går indekset fra at være et excel-baseret værktøj til at blive et open source web-værktøj. I den forbindelse har SAC netop lanceret en offentligt tilgængelig materiale-database, hvor man kan dykke ned i de enkelte materialers miljøpåvirkning.

SE OGSÅ: SACs Materials Sustainability Index (eksternt link)

Den tredje version af Higg-indekset skal efter planen indeholde et element af såkaldt consumer facing information, og her kommer nakke-mærket med et tal mellem 0-100 muligvis ind i billedet.

”I 2020 vil vi have et svar i forhold til consumer facing information, men om det bliver et mærke i tøjet eller mere generel information, ved vi endnu ikke,” siger Karin Ekberg.

Bæredygtighedstal vil føre til øget konkurrence

Men vil et sådant mærke i tøjet ikke medføre, at modevirksomhederne vil konkurrere om at opnå det højeste tal på bekostning af den vidensdeling og det samarbejde, som lige nu er kernen i SACs udviklingsarbejde?

”Det er et godt spørgsmål. Jeg tror, at det vil være bedre for os at have mere gennemsigtighed baseret på det samme indeks i modsætning til i dag, hvor hvert brand kan indføre sit eget mærke og du ikke kan sammenligne dem,” siger Karin Ekberg, der dog godt kan se problematikken for sig.

”Jeg tror, at den dag, vi har mærker på produkterne, så vil det føre til en konkurrence mellem de forskellige brands. Selvfølgelig kan der komme effekter af det, ved at virksomhederne ikke længere vil være ligeså transparente, men det tager vi hånd om, når vi når dertil,” siger hun.

LÆS OGSÅ: ”IC Companys: Vi er med til at definere spillepladen”

Karin Ekberg er ligeledes opmærksom på de udfordringer, der ligger i at skulle kontrollere virksomhedernes bæredygtighedstal, hvis det bliver en konkurrenceparameter i fremtiden for dermed at undgå greenwashing.

”Vi har en arbejdsgruppe, der undersøger det område lige nu. Der er forskellige tilgange til hele verificeringsdelen, men vi har brug for en form for kvalitetstjek. Jeg tror, at det vil tage et til to år, før vi har en klar idé om, hvor det lander,” siger Karin Ekberg.

Sustainable Apparel Coalitions medlemmer repræsenterer ca. 1/3 af mode- og tekstilbranchens globale omsætning og har blandt andre Burberry, Kering, H&M, NIKE, Inditex, Adidas, Gap og Levi’s på medlemslisten. Herhjemme er IC Companys, Novozymes og Danish Fashion Institute medlemmer.