Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge

Copenhagen Fashion Week deler showkalenderen i to

Til august byder den københavnske modeuge på to showkalendere: en on- og en off-schedule. Anne Christine Persson, direktør for Copenhagen Fashion Week forklarer hvorfor.
Til august byder den københavnske modeuge på to showkalendere: en on- og en off-schedule. Anne Christine Persson, direktør for Copenhagen Fashion Week forklarer hvorfor.

Mere luft i kalenderen og større fokus på alt det bedste, som den københavnske modeuge har at byde på. Når Copenhagen Fashion Week rammer hovedstaden til august, er showdelen nemlig delt op i to kalendere: En on-schedule og en off-schedule, som man også ser det ved modeugerne i blandt andet London og Paris.

”Showkalenderen har været alt for tætpakket. I vinter havde vi mere end 45 modeshow på tre dage, og det betyder alt for lange dage, hvor nogle brands må tage til takke med tider klokken 9 om morgenen eller 23 om aftenen for at det kunne gå op. Det har ikke været til nogens fordel,” forklarer Anne Christine Persson, udviklingsdirektør for Copenhagen Fashion Week.

Hun fortsætter:

”Modeugen er meget andet end show, og der skal også være tid til at tage forbi messer, showrooms og fester, og det har der ikke været, som kalenderen har set ud de seneste sæsoner.”

Det er selskabet Copenhagen Fashion Week, der har besluttet at dele kalenderen op i to, og der er nedsat et udvalg, der skal forestå den svære opgave med at inddele kalenderen i to.

Men hvem havner i hvilken kalender – og hvorfor?

”Selve opdelingen er ikke på plads endnu, men ideelt set kommer on-schedule til at repræsentere de absolut bedste mærker, modeugen har at byde på. Det skal være både de dygtigste af de veletablerede og de bedste af det nye kuld af up-and-coming-designere,” siger Anne Christine Persson til FashionForum.dk og fortsætter:

”Begrebet off-schedule skal absolut ikke forstås som, at det er her de dårlige mærker havner. Du kommer til at finde gode solide modemærker her,” forsikrer hun.

Anne Christine Persson fortæller, at der er udvalgt et ekspertpanel bestående af branchefolk uden direkte aktier i, hvilke mærker der havner i hvilken kalender.

Gruppen består foruden Anne Christine Persson selv af:

  • Margrethe Dal Thomsen, indkøbsdirektør, Magasin du Nord 
  • Martin Gjesing, adm. direktør, Moon
  • Hege Aurelie Badendyck, moderedaktør, Costume Norge
  • Jakob Hedberg, chefredaktør, Scandinavia S/S/A/W
  • Rasmus Ibfelt, adm. direktør, e-Types
  • Rasmus Storm, butiksejer, Storm 

”Vi håber, at vi fremadrettet får to stærke kalendere, der præsenterer det bedste fra Skandinavien, så vi fremadrettet kan tiltrække gode indkøbere og god mediedækning. Vi skal jo gerne også i fremtiden være Skandinaviens foretrukne modedestination,” lyder det fra Anne Christine Persson.

Og det er for Københavns bedste, slutter hun:

”Det er det rigtige for både Copenhagen Fashion Week, de mange besøgende pressefolk og indkøbere samt dem, der holder show at præsentere en mere kurateret kalender, en kalender der er the best of Copenhagen Fashion Week. Og det bliver det.”

Copenhagen Fashion Week SS14 foregår i København fra 7.-11. august. Det er endnu ikke vedtaget, hvilke brands der placeres i hvilken kalender.