Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Homeshopping er ikke kun for Tupperware-entusiaster

Rammerne skal være i orden, når man shopper - og det er de, når indkøbene foregår i ens eget hjem. Den formel har danske Black Swan haft god succes med.
Rammerne skal være i orden, når man shopper - og det er de, når indkøbene foregår i ens eget hjem. Den formel har danske Black Swan haft god succes med.

FashionForum bringer i samarbejde med KEA Design/Business fem artikler skrevet af studerende på forløbet KEA Communication Design. De studerende har arbejdet med mode- og trendkommunikation, og opgaven bestod i at identificere og afdække en trend, som efterfølgende skulle foldes ud i en artikel på FashionForum – her er resultatet.

Tekst: Anja Schou Christoffersen

Homeshopping-konceptet blev grundlagt i en stræben efter den unikke shoppingoplevelse. Og nu bliver konceptet, som især køkkenopbevaringsgiganten Tupperware siden 1950’erne har været kendt for, også anvendt til salg af dametøj.

Et brand, som i den grad har fået øjnene op for homeshopping-konceptet, er danske Black Swan, der blev grundlagt af iværksætterne Sabine Boye Kass og Janne Eksildsen i 2012.

Black Swan sælger så godt som udelukkende deres styles gennem homeshopping-events – og det er der flere årsager til:

“Da vi skulle udvikle mærket, var vi fra starten klar over, at det var den vej, vi ville. Vi har selv både karriere og små børn og har derfor aldrig tid til at shoppe – og da slet ikke med veninderne,” fortæller Janne Eskildsen.

”Vi kunne i øvrigt se en vældig positiv tendens fra børnemærkerne, som virkelig hitter via homeshopping. Vi ville derfor henvende os til mødrene, som allerede har vænnet sig til konceptet og den måde at shoppe på.“

Nutidens forbruger ønsker nemlig mere end blot et stykke tøj. Rammerne skal være i orden, og stemningen skal være rigtig. Ikke mindst skal indkøbene gerne kombineres med en god historie. En historie, der giver forbrugeren mulighed for at forene tøjet med designerne.

Ifølge Janne Eskildsen er deres konsulenter nøje trænet i at formidle historien, konceptet og hvilke trends, der rører sig. De værdsætter den personlige kontakt, og at vejen fra designerne til kunderne er vældig direkte.

At være i så tæt kontakt med kunden skaber for Black Swan en mere stabil kundekreds, som også er med til at formidle yderligere positiv omtale, og Janne Eskildsen pointerer da også, at man med Black Swan, der nu er i gang med anden sæson, oplever at alle kunder vender tilbage og køber igen.

“Som regel køber de endda mere, end de købte sidst, tager veninder med og vælger også selv at stå som værtinde for et event,” slutter hun.