FashionForum bringer denne uge i samarbejde med KEA Design/Business fem artikler skrevet af studerende på forløbet KEA Communication Design. De studerende har arbejdet med mode- og trendkommunikation, og opgaven bestod i at identificere og afdække en trend, som efterfølgende skulle foldes ud i en artikel på FashionForum – her er resultatet. 

Tekst af: Lotte Hauge Albertsen

Hos Acne og Wood Wood har piben fået en anden lyd, når der bliver talt om lager og udsalg af gamle kollektionsprøver. Disse brands har nemlig formået at gentænke det fysiske outlet og har med ét forvandlet gamle styles og lagervarer til sjældne skattefund og unika design.

Man skal ikke længere skamme sig over at gå i gammelt tøj. En ny analyse fra trendgruppen Pej viser således, at kunderne er mere rabathungrende end nogensinde før, og at outlets, lagersalg og tilbudssider på nettet derfor har kronede dage. Wood Wood og Acne er nogle af de etablerede brands, der har taget udfordringen op og udøver en ny praksis inden for outlets.

Kunsten at spinde hø til guld

Acne sprang med på bølgen som nogle af de første, da de i slutningen af 2011 åbnende ny butik i Elmegade på Nørrebro i København med ældre styles på bøjlerne.

Dette efterår kunne også Wood Wood fejre åbningen af deres seneste skud på stammen, nemlig butikken Museum. Her er der som i Acne Archive tale om et koncept, hvor der sælges restpartier og kollektionsprøver.

Væggene i ”Museum” prydes af store sorthvide portrætter af ægte københavnere, nogle af væggene er af marmor, og tøjet er præsenteret på bøjle eller i pæne stakke. Alt tyder på en ekstravagant og fashionabel butik, lige bortset fra priserne, som sjældent sniger sig op over 1000kr. Og det er noget, der kan få de fleste shopping-hungrende til at svæve på en lyserød sky, mener medstifter af Wood Wood Karl-Oskar Olsen, der i efteråret gav den nye butik følgende ord med på vejen til aok.dk:

”Alt er gamle varer, og derfor sælger vi det meste til 60 pct. af den normale udsalgspris.”

For at undgå den følelse af discount, der nogle gange kan følge med nedsatte priser, er den nye butik indrettet i eksklusive materialer – marmor, glas og inspiration fra klassicismen.

Museums-referencen hentyder til muligheden for at gøre fund blandt sjældenheder, unikke og udgåede varer fra Wood Woods arkiv.

Og det er en helt ny tilgang, for kigger man blot få år tilbage, kunne man frygte at et koncept som dette ville devaluere brandet, mener Maria Dahl Jørgensen, der er redaktør for Retail Institute Scandinavias magasin Retail+ og ekspert i forbrugeradfærd.

Hun taler meget positivt om denne tendens:

”Acne Archive og Wood Wood Museum er to klare eksempler på, at bæredygtighed og fornuft er trends, som har transformeret sig fra det mere fodformede, til også at gøre sig gældende i de mest hippe sammenhænge,” siger hun til FashionForum og fortsætter:

”Den økonomiske krise har stået på i en del år nu, og den har affødt nye forbrugerværdier som omtanke, omhu og snusfornuft.”

Hun peger på, at et nyt argument for at legitimere forbrug på tøj er, at man investerer i noget, der kan holde længe – både kvalitetsmæssigt og designmæssigt.

”Man skal bestemt ikke længere skamme sig over at gå i tøj, der har flere sæsoner på bagen, man skal snarere fremhæve det som et statement. Det gør Acne Archive og Wood Wood Museum, og de gør altså en dyd ud af outlet-kategorien, hvilket betyder, at den ændrer karakter og løfter sig markant,” slutter hun.