Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Gode råd: Sådan starter du en webshop

Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) svarer på, hvad man skal tage højde for, hvis man vil åbne en webshop.
Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) svarer på, hvad man skal tage højde for, hvis man vil åbne en webshop.

Hvis du går med planer om at supplere din fysiske butik med en webshop, så kræver det en helhjertet indsats for at blive en succes. Kommunikationschef i FDIH Henrik Theil giver råd til, hvordan du griber arbejdet med webshoppen an.

Hvad skal man være særligt opmærksom på, hvis man ikke tidligere har haft en webshop og skal til at starte op?

”Først og fremmest skal man sætte dedikerede ressourcer af – man skal gå helhjertet ind i det. Rent praktisk skal man være opmærksom på hele den organisatoriske udfordring: alle processer skal digitaliseres, så kunden kan se, hvad de kan købe, hvor lang leveringstiden er, osv.

Der skal også tænkes nyt i forhold til logistikken: hvordan og hvornår sender man varer af sted?, hvordan håndterer man returforsendelser? og hvordan sikrer man opdatering af lager ved indkøb og salg?

Endelig skal man sørge for, at webshoppens profil bliver en del af den fysiske butik, så man sikrer, at kunden oplever én butik – både fysisk og digitalt.”

Hvad er fordelene ved at have og drive en webshop – udover at kunne forstørre sit markedsområde?

”En webshop giver større synlighed og kan forhåbentlig også give et øget salg både i den fysiske butik og i webshoppen. Flere kunder får øje på butikken og webshoppen sørger for at betjene kunder, der ikke kan besøge den fysiske butik, fx fordi, de bor langt væk.

En webshop giver også mulighed for at have et større vareudbud, da der er flere at sælge til, hvilket også åbner for salg af nicheprodukter.

Endelig får man bedre analysemuligheder, idet en digitalisering af forretningen giver mere viden, som også kan øge salget i den fysiske butik. Det giver også mulighed for at opbygge et kundekartotek (husk samtykke), så du ved, hvem der har handlet og dermed kan målrette fremtidige tilbud til dem.”

Hvad er de største faldgrupper for nystartede webshops?

”Det er, at webshoppen bliver et stedbarn i forhold til den fysiske butik og simpelthen ikke får nok fokus. Derudover er det enormt vigtigt også at sætte sig ind i de mere tunge områder, så som jura om e-handel, tvungen returret, informationer på hjemmesiden, betalingsløsninger, spam-regler og meget andet. Det kan være en klar fordel at bruge eksperter, der kan hjælpe en i gang med netop de ting.”

Hvordan sørger man for, at arbejdet med webshoppen ikke bliver en tidsrøver, der gør, at man får problemer med eksempelvis at passe sin fysiske butik i det daglige?

”Man skal lave en forretningsplan, der beskriver udviklingsprocessen og sætter klare mål. Og så er det vigtigt at følge op på udviklingen – man skal være klar til foretage ændringer meget hurtigt, hvis der er ting, som ikke fungerer optimalt. Man er nødt til at sætte ressourcer af til at drive netbutikken. Det er en salgskanal på linje med den fysiske butik, og hvis ordet “tidsrøver ” dukker op, så gennemgå forretningsplanen en gang til – ret til eller luk.”

 

FDIH afholder workshoppen ”Vælg den rigtige webshopløsning” den 4. april 2013 i Hørsholm og 10. april i Århus. FashionForums læsere kan deltage i workshoppen til halv pris, 400 kr. ekskl. moms. Du skal bare skrive ”fashion” (med små bogstaver) i rabatkodefeltet. FDIH-medlemmer kan deltage gratis. Tilmeld dig på fdih.dk.