Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Won Hundred: En mand skal klæde sig som en mand

NY DANSK HERREMODE. Nikolaj Nielsen, der stiftede Won Hundred i 2004, mener, at hipster-kulturen har gjort dele af herremoden mere drenget i sit udtryk.
NY DANSK HERREMODE. Nikolaj Nielsen, der stiftede Won Hundred i 2004, mener, at hipster-kulturen har gjort dele af herremoden mere drenget i sit udtryk.

Et indlæg i Politiken startede for nylig en debat om ny dansk herremode, der bliver kaldt både androgyn, pubertær og uambitiøs. Men er det et retvisende billede?

FashionForum spørger en række designere bag nyere danske herrebrands om, hvad de forstår ved ny dansk herremode. I dag er det Won Hundreds grundlægger Nikolaj Nielsen, der blander sig i debatten.   

Er den nye danske/nordiske herremode blevet mere androgyn og drenget i sit udtryk?

”Der er da dele af dansk-nordisk mode, som er blevet mere drenget i sit udtryk – hele hipsterkulturen med stramme opsmøgede jeans, sweatshirts, kasketter og små hatte er da om noget meget ungt og drenget. Jeg synes ikke, at det er androgynt, men mere barnligt i sit udtryk. Men igen dette look er også tilegnet et yngre publikum og ikke min aldersgruppe (Nikolaj Nielsen er i midt-/slutningen af 30’erne, red.).”

Er dansk herremode præget af en lighedskultur, hvor kønsroller, klasseskel og ambitioner bliver nedtonet, som debattøren i Politiken mener?

”Ja, det synes jeg, den er i meget høj grad! Men det er også meget karakteristisk for hele den danske kultur med eksempelvis janteloven. Vi skal helst ikke skille os for meget ud, vi skal ikke flashe vores nye dyre skræddersyede jakkesæt, dyre ur, smykker, osv. Men det er jo ikke et nyt fænomen – den danske stil og kulturarv er meget nedtonet. Der er ikke det store klasseskel, som man eksempelvis ser i London og New York.

LÆS OGSÅ: Soulland: Unisex er det værste, der findes

Dernæst skal det jo også siges, at man på de danske arbejdspladser er meget casual i stilen. Det er meget sjældent, at vi ser danske mænd i jakkesæt med manchet-knapper, nypudsede sko, osv. Det ligger bare ikke til vores arbejdskultur i modsætning til i London og New York, hvor man har en kæmpe finansiel sektor, og hvor dresscoden er og bliver jakkesæt.”

Hvilke tanker har du gjort dig i forhold til, hvordan en mand bør klæde sig i dag?

”Jeg synes jo først og fremmest, at en mand – såvel som en kvinde – skal klæde sig, så han føler sig mest komfortabel. God stil er jo ekstremt subjektiv, så jeg synes, det er meget farligt at gå ind og diktere, hvordan en mand skal klæde sig. Vi er jo alle forskellige, og der er så mange faktorer, som spiller ind, når man om morgenen vælger, hvad man skal iføre sig –såsom metier, alder, kropsbygning, vind og vejr, osv.”

Hvilke fællestræk, synes du, at dansk herremode har – om nogen?

”Jeg synes, at danske mænd er begyndt at gå mere og mere op i, hvordan de ser ud, og der er derved også kommet en masse cool og nytænkende herremærker frem, som vel er en reaktion på den udvikling. Fælles for den danske/skandinaviske herremode (og damemode for den sags skyld) er et meget underspillet samt clean design, men samtidig er man begyndt at lege lidt med farver og print her de seneste sæsoner.

LÆS OGSÅ: Danske herremode styrter mod bunden – eller hvad?

Som en reaktion på den finansielle krise er vi begyndt at tænke mere på kvalitet frem for kvantitet. Vi køber mindre, men vil gerne betale lidt mere for lækre og unikke varer. Det kan vi virkelig mærke på vores kunder – de vil have kvalitet.”

Hvordan spiller herremoden, i dine øjne, sammen med overgangen fra dreng til voksen?

”Det kommer endnu en gang an på, hvor man befinder sig henne i verden. For at tage London/England som eksempel igen, så er modebevidsthed en del af det at blive en ‘voksen mand’. Lige så snart en britisk fyr får sit første job, så skal han ud og købe et par jakkesæt, da det ligesom symboliserer, at nu er han blevet ‘en voksen mand’ og har fået sit første ‘rigtige’ job, hvor han skal have suit på hver dag. Hvis han har råd, er jeg da også sikker på, at jakkesættet bliver syet på Savile Row.

LÆS OGSÅ: Armoire d´homme: Dansk herremode giver forbrugerne frihed

Herhjemme er der ligesom ikke rigtig denne kultur, skellet mellem dreng og voksen er ikke særlig markant. Og nu, hvor moden er blevet meget ‘drenget’, så bliver skellet mindre og mindre.”

Ligger der en værdi i at holde fast ved klassiske maskuline dyder i herremoden i en tid, hvor manderollen i samfundet er under forandring?

”Ja, det synes jeg bestemt – alt andet ville være synd og skam! På trods af diverse modetendenser samt udligningen af kønsrollerne, så synes jeg personligt, at en mand skal klæde sig maskulint og vise kvinderne, at han er en mand.”

Kan man binde et slips forkert?

”Tja, det kan man vel godt, men betyder det noget?”

Hvor skal dansk herremode i din optik bevæge sig hen?

”Jeg synes egentlig, at den danske herremode bevæger sig i en meget positiv retning. I starten af dette årtusinde fik verden øjnene op for den danske mode (læs: kvindemærker) og mærker som Day Birger et Mikkelsen, By Malene Birger og Bruuns Bazaar blev meget kendte i udlandet og hele ‘boho’-stilen blev synonym med dansk mode. På samme måde tror jeg også, at vi bevæger os i denne retning med de mange interessante nye herremærker fra både Danmark og resten af Skandinavien. Verden er ved at få øjnene op for den skandinaviske herremode.”