Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge

Cashmere-brand oplever vækst i en krisetid

Første dag på modemessen Vision: FashionForum taler med et Køge-baserede cashmere-brand, der blev grundlagt for seks år siden af en butiksejer og en tandlæge.
Første dag på modemessen Vision: FashionForum taler med et Køge-baserede cashmere-brand, der blev grundlagt for seks år siden af en butiksejer og en tandlæge.

Det er første dag i messeland – min tur begynder på Vision. Her er en summen af travlhed og forventning, da jeg begiver mig ind i virvaret af indkøbere, udstillere, stande og chokolade i guldpapir, mens en strøm af visitkort skifter hænder og cementerer, at her handles der!

Min opmærksomhed fanges af en mindre stand, da mine fingre i forbifarten strejfer en lys cardigan. Den er så blød, at jeg må stoppe op og kigge. Standen, der er enkel og lys, består stort set ikke af andet end to bøjlestænger med cardigans, sweatre og halstørklæder – alt i 100 pct. cashmere.

De to kvinder bag mærket og deres danske agent er selv til stede på standen, hvor de indvier mig i deres historie. Mærket hedder P2C, ganske enkelt fordi de er to personer i virksomheden, og fordi det er lavet af “Pure Cashmere.”

Efter at have haft egen tøj- og skobutik i mange år grundlagde Lone Gorm brandet sammen med Elisabeth Villao af den simple grund, at der var noget, hun manglede:

“Jeg manglede nogle helt klassiske basisvarer i god kvalitet. Tidløse modeller med en god pasform. Modeller, der går igen år efter år, så man let kan erstatte sin yndlingscardigan med en ny, når den er slidt op,” fortæller Lone Gorm.

Kendskab til Kina blev afgørende
Hendes brancheerfaring gør altså, at hun har fingeren på pulsen, hvad angår udvalget i butikkerne, men derudover har de mange år som selvstændig butiksejer skaffet hende et stort netværk, som hun nu har gavn af.

Det er fx derigennem, hun kender Elisabeth Villao, der faktisk er tandlæge. Det kan måske lyde underligt, at en tandlæge pludselig bliver designer, men Elisabeth Villao viste sig at have et rigtig godt kendskab til kinesisk sprog og kultur, hvilket er en fordel for produktionsdelen. De to kvinder supplerer hinanden rigtig godt:

“Havde det ikke været for Elisabeth Villaos sprogkundskaber, er jeg ikke sikker på, at P2C var blevet en realitet,” fortæller Lone Gorm. Da P2C fandt en passende leverandør, har de holdt fast i denne siden, og efter godt seks år har forholdet mellem de to danske kvinder og den asiatiske producent udviklet sig i en meget positiv retning:

“Jeg tror nærmest, de vil gøre alt for os nu. Når man først har oparbejdet en så god relation, holder man godt fast i den. Vi har kun en enkelt gang fået en fejllevering; vi skulle have haft et parti lyseblå varer, men da de kom frem var de lavendelfarvede,” fortæller Elisabeth Villao.

De smiler ved mindet om uheldet, men indrømmer, at det er billigt sluppet, når man tænker på, hvor meget, der potentielt kan gå galt, når man producerer sine varer på den anden side af jorden.

Siden grundlæggelsen for seks år siden er sortimentet og virksomheden vokset trods hårde år i modebranchen, hvor mange brands og butikker har måttet dreje nøglen om – men som Lone Gorm slutter:

“Vi ved jo ikke, om vi er ramt af krisen, for vi har jo ikke prøvet andet,” smiler hun.