Der er naturligvis ikke en formel for, hvordan danske multibrandbutikker køber ind på de københavnske modemesser. Men hos butikken Carroll & Carmen i Århus går man metodisk og ret så demokratisk til værks, fortæller medejer Katja Just Schack til FashionForum:

”Vi møder ind klokken ni, når de åbner, og så tjekker vi alle stande. Ingen går fri.”

Siden 1988 har Carroll & Carmen haft til huse centralt i Århus. De to ejere grundlagde butikken, da de begge var 20 år, og stifterne Iben Leth og Katja Just Schack står stadig bag disken i biksen, der sælger solide danske mærker som Mads Nørgaard, Rabens Saloner og Baum und Pferdgarten foruden en række yngre brands som Trine Vestergaard, Nue Notes, Moshi Moshi og svenske HOPE.

Ejerne bag Carroll & Carmen går demokratisk til værks og besøger næsten alle stande på Gallery, som er den eneste af københavnermesserne, de gæster, og så tillader de sig at give læserne tips til, hvordan man som brand bør forholde sig, når der pludselig står en indkøber på standen:

1. Giv indkøberne plads og ro på standen

”Det lyder banalt, men det er faktisk virkelig rart, når man ikke behøver præsentere sig, så snart man træder ind på en stand. Nogle sælgere har enormt travlt med at spørge, hvem man er, og hvor man kommer fra, men det kan der altså hurtigt gå lang tid med – Der er flere end 300 stande på Gallery, og det tal kan du så gange med et minut per stand, hvis vi skal introducere os hver gang. Det bliver til mange timer i løbet af en dag,” siger Katja Just Schack og opsummerer:

”Vi er helt nede på basic niveau, hvor man kan nikke og give sig til kende og så ellers lade indkøberne kigge i fred.”

2. Skru ned for trendmaterialet
Et andet helt grundlæggende tip har butiksejeren også – og her gælder det måske især de unge mærker med knap så bugnende pengepunge. For stod det til Katja Just Schack kunne brandsene snildt spare på trendbøgerne.
”Det er vigtigt for mig at kunne få et katalog. Men en lookbook er absolut bedst. Så kan du se de enkelte styles. Lookbooken er langt vigtigere end trendbogen. Jeg køber typisk enkelte dele, og for mig er det vigtigt selv at se trenden i kollektionen, så det passer til netop Carroll & carmen, og det samme gælder vel for de fleste andre multibrandbutikker,” siger butiksejeren.

3. Slå koldt vand i blodet: Ordrerne falder først efter messen
Hos Carroll & Carmen laver man nødigt aftaler om møder forud for messen – for det kan være svært at lægge ordrer til tonerne af tårnhøj techno.
”Vi laver kun aftaler på forhånd, hvis vi skal lægge ordrer på stedet, og det gør vi nødigt. Hvis der kører heavyrock kan man simpelthen ikke sidde og lægge en ordrer ude på messen, og den detalje er jo ikke til at forudsige,” lyder det fra butiksindehaveren, der i samme åndedrag giver messearrangørerne en kærlig opfordring:

”Det går bare ikke med høj musik på messerne. Stemningen skal være i orden, det modsatte kan forarge mig en lille smule, vi er jo på arbejde,” lyder det fra Katja Just Schack.

Hos Carroll & Carmen falder ordrerne i stedet typisk et par uger efter, at messen er overstået. Og selvom Katja Just Schack taler om ’faste mærker’ er hun og medejeren ikke udelukkende bare loyale over for de eksisterende kunder.

Men for en indkøber er der den markante forskel fra de etablerede til de nyere mærker, at der typisk ankommer mere sikre leverancer fra de etablerede – både når snakken falder på kvalitet og på rettidighed.

”Vi er dødafhængige af, at varerne kommer til tiden, at kvaliteten er i orden, og at farverne fx ikke flyder ud, eller halvdelen af varerne mangler. Vi har oplevet det hele. Og vi er nødt til at lægge størstedelen af indkøbet på de etablerede, velfungerende mærker, for de nye kommer bagest i køen hos producenterne, og vi kan jo ikke sælge varerne, hvis ikke de er ordentligt lavet – eller overhovedet ikke er ankommet til tiden. Så er du på røven,” siger Katja Just Schack, der fortæller, at ca. en femtedel af en sæsons budget bliver brugt på nye mærker.

Hun fortæller, at hun helst køber ”lidt for lidt” ind efter messerne og så supplerer op i løbet af sæsonen – men det kræver is i maven:

”Du skal have en meget sikker hånd, for det er jo ikke sikkert, du kan få varerne på et senere tidspunkt. Men vi er en trendbutik, så det er vigtigt, at vi løbende kan fortælle kunderne, hvad de skal købe, så at sige.”

For Katja Just Schack handler det mere om mavefornemmelse, end det handler om logoet på mærket – en tilgang, i øvrigt, der også får butiksindehaverne til at bevæge sig en stor bue uden om yndlingsaversionen:

”Vi er ikke så styret af navne. Jeg kan godt få røde knopper af det der med, at et mærke bliver pustet op til kejserens nye klæder, men når det så kommer ud i en butik, er det kun Medina der kan have det på,” lyder det præcist fra butiksejeren.

Og inden du bevæger dig ud på det store vide web for at læse mere om Århus-butikken, kan du lige så godt give op, for der eksisterer ikke en onlineudgave af Carroll & Carmen

”Vi må holde fast i det, vi er skidegode til, og for os er det at sælge vores varer live. Derfor findes vi kun i virkeligheden.”

(Og i virkeligheden finder du Carroll & Carmen på Volden 16, 8000 Aarhus C.)