Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Ny inspiration: På jagt i arkiverne

Gennem atten måneder har en række danske modevirksomheder søgt og higet i gamle arkiver efter inspiration til nye tendenser.
Gennem atten måneder har en række danske modevirksomheder søgt og higet i gamle arkiver efter inspiration til nye tendenser.

Seks tøjvirksomheder har gennem det seneste halvandet år under overskriften Retrokoncepter leget med alternative kreativitetsværktøjer – heriblandt improvisationsteater og museumsarkivbesøg – og resultatet er en række nye produkter, som appellerer til nutidens forbrugere.

Erfaringerne er nu samlet i en brochure fra Innovationsnetværket Livsstil, som forhåbentligt vil inspirere til produktudvikling og storytelling hos endnu flere virksomheder.

Inspirationsmaterialet er bygget op over følgende fem værktøjer:

  • Ja og…
  • Bricolage
  • Visuel inspiration
  • Storytelling
  • Tradition og fornyelse

I brochuren knyttes hvert værktøj med en kort introduktion til en øvelse og en case-virksomhed, der har deltaget i Retrokoncepter og haft erfaring med værktøjet. Således får man i brochuren inspiration fra disse deltagende virksomheder:

  • Designer Jacqueline Friis, Lene Bjerre Design
  • Direktør Max Schaumann, Danish Art Weaving
  • Designer Jane Skriver fra Skriver Collection
  • Direktør Kristian Haugland fra Haugland Collection
  • Design- & Marketingschef Christian Borch fra Georg Jensen Damask.

Om Retrokoncepter

Projektet ’Retrokoncepter’ er et innovationsprojekt under Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning.

’Retrokoncepter’ udfordrede i 2011 og 2012 seks virksomheder til at anvende kreative metoder fra improvisationsteatret og historisk specialviden i en faciliteret innovatonsprces.

Projektet knyttede tråde mellem historiske klæder, folkedragter og tekstiler fra danske museer og forskningscentre og nutidens tekstil- og beklædningsvirksomheder via kreative metoder og fortællingsteknikker fra improvisationsteatret.

Målet var at inspirere de deltagende virksomheder via historiske materialer og teknikker og samtidig bruge inspirationen herfra til ny storytelling og branding.

Projektet blev ledet af Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, som udviklede det sammen med Centre for Textile Research under Københavns Universitet, Nationalmuseet, Moving Minds A/S og Textilforum Herning – Museum Midtjylland.

Deltagende virksomheder: Danish Art Weaving, Lene Bjerre Design, Skriver Collection, Haugland Collection, Katvig og Georg Jensen Damask.

Projektet startede 1. januar 2011 og afsluttedes medio 2012. Finansiering: Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi (CKO)

Læs mere – og download brochuren – på Innovationsnetværkets hjemmeside