Modeugen er ikke kun en branchebegivenhed, og når ILLUM som optakt til Copenhagen Fashion Week holder to trendshows, sker det da også i et forsøg på at imødekomme behovet hos de slutforbrugere, der gerne vil til modeshow men hverken kan skrive indkøber, journalist eller kendis på visitkortet.
”Det skal bidrage til at gøre modeugen i København til en begivenhed, der ikke kun er for indkøberne,” fortæller Mai-Britt Tornhøj, der er kommerciel direktør hos ILLUM. Ved de to identiske show viser ILLUM forår 2013-mode fra en række af stormagasinets mærker.
De to trendshow, der afholdes i Børssalen, hvor også Gallery-messen har deres showscene denne gang, var udsolgt en time efter billetterne blev sat til salg på Billetnet.
På catwalken er det – modsat ved modemessernes trendshow – det tøj, der kan købes i butikkerne lige nu, der vises frem.
”Vi har lavet en lookbook, så tilskuerne kan følge med og se alle styles. Og så har vi indskærpet over for de deltagende brands, at det, de viser på showet skal være varer, de har hjemme i deres butik i ILLUM.”
Det vil selvfølgelig sige, at forbrugerne kan gå direkte fra showet og ud at shoppe de styles, de har set. Men det er ikke kun derfor, ILLUM har valgt at holde show:
”Vi gør det selvfølgelig for at vise den brede palette vi har, og, for at vise hvad man kan få i ILLUM. Men det er i ligeså høj grad, fordi modeugen er vigtig for os og for København. Det vil vi gerne bakke op om.”
I alt 19 brands er udvalgt til showet, heriblandt Won Hundred, Tommy Hilfiger og Acne.