Det er januar, og det er lig med gule skilte i butikkerne på enhver gågade. Udsalget er i fuld gang – men har du styr på, hvordan det nu lige er med reglerne?

Ellers kan du læse med her, for Christina Wiesner, advokat hos Nordia Law hjælper FashionForums læsere med at finde rundt i udsalg, tilbud og slutspurtspriser. Der er nemlig forskel.

“Man skulle måske tro, at længden af en tilbudsperiode ikke kan skabe juridiske problemer, men rent faktisk kan den resultere i en overtrædelse af markedsføringsloven,” lyder det i et indlæg på Fashion Law, advokatfirmaets blog om mode-jura:

“En tilbudsperiode må (som hovedregel) kun vare to uger. Herefter vil tilbudsprisen blive anset for normalprisen. Og hvis man så fortsat markedsfører sig med at have tilbud, så er det i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1. For prisen er jo blevet til normalprisen.”

Skriver man klart og tydeligt, hvornår tilbudsperioden udløber, så må den gerne vare mere end to uger, dog højst halvdelen af den periode, hvori varen har været til salg til normalprisen, forklarer advokaterne fra Nordia Law og tilføjer:

“Ønsker man at forlænge en udsalgsperiode, så skal man altså sikre sig, at man overskrider de to uger. Har man oplyst en slutdato for tilbudsperioden, så skal man så vidt muligt holde sig til den, da en en forlængelse kan ses for at være en vildledning af forbrugerne.”

I sommer opridsede Nordia-advokaterne her på FashionForum forskellen på udsalg, tilbud, slutspurt og så videre. Her er forklaringen:

Udsalg
Udsalg dækker over det forhold, at en butik i en begrænset periode sætter prisen på samtlige eller udvalgte varer ned. Eksempelvis inden en ny sæson starter, eller inden et nyt produkt kommer på hylden. Udsalgsvarer skal have været til salg i butikken før til en højere normalpris end udsalgsprisen. Har de ikke det, må man ikke bruge udtrykket udsalg, men kan bruge udtrykket tilbud.

Tilbud
Tilbud adskiller sig fra udsalg ved, at tilbudsvarer gerne må være varer, som er købt hjem til formålet. Varen behøver altså ikke have været til salg i butikken før. Tilbuddet fortæller dermed ikke nødvendigvis, at prisen er særlig lav, men blot at der er tale om et fordelagtigt køb, fx fordi varen normalt ikke kan købes i den pågældende butik. For at kunne bruge udtrykket tilbud skal der dog være tale om et fordelagtigt køb på den ene alle anden måde. Ellers kan der være tale om vildledende markedsføring.

Før-/nu-priser
Hvis man reklamerer med “før/nu”-priser, skal førprisen som regel have været gældende i mindst seks uger lige forud for tilbuddet.

Reklamerer man med udsalgs- eller tilbudspriser i længere tid end to uger, og skriver man ikke, hvornår udsalget/tilbuddet udløber, så vil den nedsatte pris blive anset for at være normalprisen. Forbrugerne kan derved kræve at købe varerne til den nedsatte pris uanset hvilken pris der står på varen. Hvis I ønsker, at tilbuddet skal gælde i længere tid end to uger uden at tilbudsprisen skal anses for at være normalprisen, så skal I tydeligt gøre opmærksom på, hvornår udsalget/tilbuddet udløber.

Slutspurt
Hvis man vælger at sætte priserne yderligere ned i en udsalgsperiode, som f.eks. “slutspurt”, så må man ikke give indtryk af, at der ved den ekstra nedsatte pris er tale om en “her-og-nu-besparelse” i forhold til normalprisen. Det skal være prisen inden den ekstra nedsættelse, man refererer til.

Man må derfor ikke skrive “Før kr. 799,- Nu 399,- “, hvis varen allerede var nedsat til 599,-. Så må man skrive “Nu ekstra 20 % nedsat” eller “50 % (i forhold til normalpris før udsalget)”.