FashionForum stiller skarpt på samarbejder i den danske modebranche. Følg med de kommende dage og se, hvilke fordele eksperten, den kreative designer, det traditionsrige modehus og den utraditionelle partner ser ved samarbejde. Læs mere her

I kølvandet på finanskrisen har skovhuggeren, tømreren og andre handymen fået et stærkt come-back. Ikke at de ligefrem har været uaktuelle, men der har altså været påfaldende mange skovmandsskjorter, termojakker og fuldskæg i modebilledet og vores tv har været fyldt med programmer, hvor håndværkeren er i centrum.

Det er, ifølge Steen Lindeberg, senior brand manager for Kansas, en god del af forklaringen på, at samarbejdet mellem Kansas og Mads Nørgaard er en succes netop nu.

“Vi søger tilbage til rødderne, til de gamle værdier, hvor holdbarhed er et kæmpe plusord. Derfor er god kvalitet, et godt håndværk og et godt design i høj kurs,” forklarer han.

Gavnligt for designudviklingen
På designområdet har Kansas fået en del inspiration ud af samarbejdet med Mads Nørgaard. For selvom arbejdstøj og modetøj ikke skifter design i samme tempo, så er der flere input der kan bruges i udviklingen af Kansas’ produkter fremadrettet.

“Forskellige samarbejder giver inspiration og nye tanker, vi kan bruge på længere sigt. Fx er vi ret glade for den grønne farve, som Mads (Nørgaard, red.) har tilført én af vores jakker,” siger Steen Lindeberg til FashionForum.

Samarbejdet med Mads Nørgaard har styrket Kansas’ image, troværdighed og designpotentiale, fordi de to brands’ styrker supplerer hinanden godt og fordi de to brands desuden deler flere grundlæggende værdier, såsom forkærligheden for lang holdbarhed og originalt design, forklarer Steen Lindeberg.

Gentager succesen med nyt samarbejde

Samarbejdet med Mads Nørgaard er det første af sin slags i den 50 år gamle virksomhed, men det har været så vellykket, at projektet fortsætter. Desuden er et nyt projekt sat i søen, hvor Kansas i samarbejde med motorcykelværkstedet Wrenchemonkees udvikler en kollektion, der passer til mekanikernes livsstil på værkstedet og i byen.

Så længe Kansas har et fælles værdigrundlag med en potentiel samarbejdsvirksomhed, og så længe at den ikke konkurrerer med allerede eksisterende samarbejder, så hilser Kansas nye input velkomne.

På nuværende tidspunkt figurerer samarbejderne slet ikke på Kansas egen hjemmeside. De benytter sig i stedet af samarbejdsparternes kanaler til salg og promovering, men det skal der muligvis laves om på.

“Det er ikke sikkert at vi vil sælge de nye produkter på vores webshop, for der vil vi gerne holde et fagligt fokus, men samarbejderne er gode historier, som vi gerne vil fortælle på anden vis,” runder Steen Lindeberg af.