Mandag fløj en delegation fra Danish Fashion Institute til Hong Kong for at deltage under Hong Kong Business of Design Week, der i år afvikles med Danmark som officielt partnerland.

Danish Fashion Institute samarbejder blandt andet med designugen om at skabe verdens længste catwalk: i alt 350 modeller, halvdelen iført dansk mode, skal tilbagelægge 3,2 kilometer, fortæller Eva Kruse, adm. direktør for Danish Fashion Institute.

”Med 350 modeller er World’s Greatest Catwalk i Hong Kong den absolut største catwalk nogensinde. Vi har derfor sikret os, at Guinness Rekordbog kommer og registrerer den flotte præstation. 350 modeller kræver usandsynlig meget koordinering. På dagen vil der derfor være over 100 makeup artister og frisører, 350 dressere, 1000 stykker tøj og knap 200 sikkerhedsfolk langs ruten.”

Det er medlemmer af Danish Fashion Institute, der har bidraget med tøjet til de danskklædte modeller – i alt 150 sæt fra designere som Munthe plus Simonsen og Baum und Pferdgarten blev sendt af sted i forrige uge.

Men Business of Design Week er langt mere end rekordforsøg, Cecilie Thorsmark, kommunikationsmanager i Danish Fashion Institute, fortæller nemlig, at ugen indtil videre har været spækket med mode – og dansk input.

På åbningsdagen i går talte blandt andre HKH Kronprins Frederik, som blandt andet fremhævede, at Danmark og Hong Kong har meget tilfælles men også mange forskelligheder, og at det netop er dette, der lægger fundamentet for et sundt partnerskab mellem de to lande.

”Design spiller en afgørende rolle for arbejdet med at gøre vores samfund bedre at leve i,” sluttede kronprinsen sin tale.

Gennem hele dagen var anerkendte designpersonligheder fra såvel Danmark som Hong Kong på talerstolen, blandt andre gav den danske designer Henrik Vibskov foran en stopfyldt sal sit besyv med under titlen ”How creativity is visualized through fashion and other media”.

Danish Fashion Institute-direktør Eva Kruse tog afsæt i den bæredygtige mode:

”Danish Fashion Institute og NICE har en vision om at skabe forandring. Om at tage ansvar og gøre bæredygtighed til noget, man rent faktisk kan vækste fra,” sagde hun, og fortsatte med en bøn om hjælp:

”Vi kan ikke gøre det alene. Vi har brug for, at industrien fører an. Vi har brug for, at regeringerne hjælper os med at nå i mål, og også forbrugerne spiller en væsentlig rolle. Markedet følger pengene, og hvis vi som forbrugere efterspørger bæredygtig mode, så følger virksomhederne efter,” sagde hun, inden hun afsluttede – og det får altså lov at stå på engelsk:

”Let’s save the planet – in style.”

Hong Kong Business of Design Week er Asiens største og mest prestigefyldte designbegivenhed. Det er mødested for flere end 100.000 mennesker, som beskæftiger sig professionelt med design.

Danmark er partnerland på dette års designuge og deltager under overskriften ”Design Society Denmark”. En markering af, at Danmark som designnation ikke alene er karakteriseret af velkendte møbler og industriprodukter, men at hele nationen er gennemsyret af designtænkning – fra byrum og infrastruktur til systemer, services og funktionelle, æstetiske produkter.

Udover DAFI, er det DDC, Index og DAC der står bag Design Society Denmark.