Der var lagt op til en snak om fremtidens måde at drive kreativ virksomhed på, da VIAs nye vækstcenter Creative Business Center i sidste uge inviterede til Open Innovation & Co-Creation i Praksis i Aarhus.

Perspektivet bliver dog hurtigt udvidet til resten af verden, da Walter Amerika, en mand med mange kasketter, indtager podiet. Blandt andet leder han markedsafdelingen ved Design Academy Eindhoven, og videre er han formand for det kreative udvalg under CCAA, Creative Cities Amsterdam Area.

Han taler netop om ”de kreative byer,” og om hvordan de kreative erhverv i og omkring byerne skal blive bedre til at involvere mennesker med andre kompetencer end kreativitet.

”Jeg ser en tendens i, at vi alle haster ind i nye muligheder. Vi er alle så ivrige efter at starte noget nyt, at vi glemmer at se på om de mennesker, vi involverer os med, har de rette kompetencer,” siger han og fortsætter.

Effektiv co-creation

”Det er den samme indercirkel af mennesker fra dit personlige netværk der hives frem, og det er fint, men det er først når vi arbejder med helt andre mennesker fra andre erhverv, at der er tale om co-creation,” forklarer Walter Amerika.

Men det er åbenbart en udfordring på niveau med filmen “The Perfect Storm”, der kort efter udfolder sig i al sin voldsomhed på storskærmen. Eller det er i hvert fald en del af analogien, som Walter Amerika fremhæver.

“Vi befinder os måske ikke ligefrem i den perfekte storm, men i den perfekte chance for os kreative mennesker til at tage udfordringen op,” fortæller han.

Og pointen taler sit tydelige sprog, da spørgsmålet efterfølgende lyder på hvem af de tilstedeværende, er kreative, rækker samtlige deltagere en hånd i vejret.

Uundværligt design  

Walter Amerika vil have de kreative erhverv til at engagere sig med andre sektorer og gøre sig til en uundværlig del af processen med designkompetencen som drivkraften ude i virksomhederne. Her nævner han socioøkonomisk design som eksempel.

“Det er en vigtig proces, som vil være med til at tage mystikken ud af kreativitet,” fortæller Walter Amerika, som heri understreger et behov for at analysere den kreative proces.

”Vi skal måle resultaterne, og det er fremtiden at kvantificere de skridt, kreativiteten tager,” fortæller han.

Det er blandt andet på den måde, at Walter Amerika opfordrer branchen til at føre en form for markedskonvergens ind på dagsordenen.

”Kreative mennesker er ikke vilde med ”rå forretning,” men der er så mange muligheder med kreativitet. Hvorfor ikke designe marketing- eller forretningsmodeller. Vi kan kun se det sjove i at kreere,” fortæller han.

En “vi-økonomi”

”Vi er ikke de største genier i verden. Kina overhaler os langsomt indenom, og det gør, at vi er nødt til at bringe mere kreativitet ind i vores beslutninger,” fortæller Walter Amerika og fortsætter.

“Vi kan ikke konkurrere med London og Frankrig på modefronten, så hvorfor ikke gøre vores kernekompetencer til de repræsenterende,” spørger han ud i Turbinehallen.

Og det er svære valg, erkender Walter Amerika, men det er nødvendigt ikke altid at starte ud med det sjoveste.

”Vi befinder os i en ”vi-økonomi” ikke en ”jeg-økonomi”,” slutter Walter Amerika, og lader så elegant Jack Johnson synge os af sted videre i verden med budskabet: ”It’s always better when we’re together”.