Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Bestseller prøver kræfter med plus-size

Til foråret lancerer Bestseller et helt nyt brand: JunaRose, der har modebevidste kvinder i str. 42-52 som målgruppe. Brand manager Ditte Marie Bay fortæller FashionForum om forventningerne.
Til foråret lancerer Bestseller et helt nyt brand: JunaRose, der har modebevidste kvinder i str. 42-52 som målgruppe. Brand manager Ditte Marie Bay fortæller FashionForum om forventningerne.

Til efteråret kan man for første gang shoppe det helt nye Bestseller-brand JunaRose i både danske og internationale butikker. JunaRose fokuserer på str. 42-52 og er ifølge brand manager Ditte Marie Bay skabt ud fra de særlige behov, som kvinder, der er større end gennemsnittet, stiller til tøjet.

”Vi har foretaget en masse undersøgelser i kernemålgruppen og stillet spørgsmål om, hvordan man skaber den bedste pasform. Nogle af styles’ne skabes i andet materiale og har andre snit end i de gængse størrelser. Noget denimstof skal fx være kraftigere, og visse materialer skal være sammensat anderledes,” siger Ditte Marie Bay til FashionForum.

Hun fortæller, at Bestseller i årevis har modtaget henvendelser fra engroskunder – såvel som slutbrugere – der efterspørger tøj i større størrelser. Hos klassiske Bestseller-brands som Vero Moda og ONLY stopper størrelserne nemlig ved 42 og XL.

”Efterspørgslen har været der længe, men man har ikke tidligere på koncernniveau ville satse på nye mærker. Nu var der efterhånden så mange, der spurgte, at vi ikke kunne blive ved med at vente. Samtidig følte vi os organisatorisk parat,” forklarer brandchefen til FashionForum.

Det er især i Tyskland, kunderne har længtes efter Bestseller-tøj i større størrelser, og Ditte Marie Bay mener, at det hænger sammen med, at det tyske marked er blandt de bedst etablerede markeder hos den danske koncern. Men også i England, hvor gennemsnitskvinden er større end i resten af Europa, har lydt ønsker.

I første omgang er det ikke planen, at JunaRose skal sælges i egne monobrandbutikker, som fx Vero Moda, Vila og Only bliver det. Der er fokus på engroskunderne, og som udgangspunkt skal JunaRose-kollektionerne heller ikke sælges i Bestsellers andre brandbutikker.

”Vi har allerede så mange undermærker i fx vores Vero Moda-butikker, så vi føler ikke, at pladsen er der til det, for så skulle vi tage noget andet ud af sortimentet. Vi ønsker at satse på en gros,” siger hun og fortsætter – for man har jo lov at drømme:

”Vi har ingen planer omkring egne butikker, vi er meget ydmyge omkring modtagelsen, og det vil være vores forbrugere, der i sidste ende afgør det videre forløb. Får vi stor succes, er det selvfølgelig drømmen at introducere deciderede JunaRose-butikker. Vi kan jo se, der er andre, der kan klare det,” siger hun til FashionForum.

I dag bliver langt de største volumener af Bestsellers styles fremstillet i størrelse medium, men Ditte Marie Bay fortæller, at efterspørgslen efter large og extra-large stiger:

”Tendensen er lidt en udvikling fra stort fokus på fitness tidligere, til at det i dag handler om at være, som man er, og hvile i sig selv. Det er også den tendens, man ser i bladene. Fokus er mere på indre skønhed. Det er da en meget interessant udvikling, at der bliver mere plads til at være den, man er.”

JunaRose præsenteres til vintermodeugerne i januar 2013 i både Berlin og København.