Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge

CIFF om ny undersøgelse: Vi rykker ikke ved modeugen

En ny undersøgelse lavet i samarbejde mellem Danish Fashion Institute og Dansk Mode & Textil viser, at danske modebrands for størstedelens vedkommende er godt tilfredse med modeugens placering.
En ny undersøgelse lavet i samarbejde mellem Danish Fashion Institute og Dansk Mode & Textil viser, at danske modebrands for størstedelens vedkommende er godt tilfredse med modeugens placering.

Gennem den seneste tid har snakken i modebranchens kroge i høj grad handlet om, hvorvidt man burde rykke den københavnske modeuge, så den lå tidligere på sæsonen.

CPH Kids annoncerede tidligere på efteråret, at de flytter deres børnetøjsmesse til slutningen af juni, men bør resten af modeugen følge med?

I de to store brancheforbund Danish Fashion Institute og Dansk Mode & Textil har man netop gennemført en stor undersøgelse for at kortlægge, hvor omfattende ønsket om at rykke Copenhagen Fashion Week og messeaktiviteterne egentlig er.

Med 117 besvarelser fra medlemsvirksomhederne viser resultatet, at et flertal helst vil bevare status quo: 62 pct. af modevirksomhederne foretrækker nemlig, at modeugen bliver liggende præcis, som den gør nu – i uge 32.

En fjerdedel svarede derimod, at de gerne så modeugen placeret allerede i slutningen af juni. Bag tallet gemmer sig for en stor dels vedkommende netop de børnetøjsmærker, der placerer sig på CPH Kids og således faktisk allerede fra næste sommer kan se frem til at få deres ønske opfyldt.

Men en vis andel af de virksomheder, der ifølge undersøgelsen ønsker modeugen placeret i juni, tæller også børnetøjsudstillere fra CIFF Kids i Bella Center. FashionForum satte derfor adm. direktør for CIFF og CIFF Kids Kristian W. Andersen telefonisk stævne til en snak om mulighederne.

Kunne I overveje at flytte jeres aktiviteter til uge 25 i slut-juni (hvor CPH Kids ligger, red.)?

”Vi er først og fremmest interesserede i, at vores udstillere er tilfredse, og det er de for flertallets vedkommende med den nuværende placering.

Vi har for så vidt intet imod at ændre datoerne, men vi er en forretning og lægger os derfor på det tidspunkt, som flertallet af vores udstillere ønsker – og det er stadig i uge 32 (modeugens nuværende placering, red.).

På papiret giver det måske god mening (at flytte, red.), og vi har ikke noget imod at ændre datoer. Det kræver blot, at flertallet af udstillerne ønsker det.”

Hvordan ser du på mulighederne for at løsrive CIFF Kids og således lave en børnemodeuge i juni?

”Vi kunne ikke finde på at skille CIFF og CIFF Kids fra hinanden. Det giver ikke mening, fordi mange af vores kunder er på begge platforme, både voksen- og børnetøj.”

Hvilke fordele ser du ved modeugens nuværende placering?

”Det hul, vi har i kalenderen til Københavns modeuge i august lige nu, det ligger godt, fordi det betyder, at vi får meget opmærksomhed på en by, som har så mange tilbud, godt design og en relativt nem infrastruktur. Flytter vi os, skal vi pludselig konkurrere med Paris og Berlin. Vi skal være glade for, der kommer 40.-50.000+ besøgende til byen to gange om året. Jeg tror, det kunne bliver svært at trække opmærksomhed til byen fire gange om året (ved en opsplittelse i to modeuger, red.).

Men hvis mine udstillere ændrer mening, er jeg den første til at kigge i kalenderen. Det er rigtig fint med dialogen. Men som det ser ud nu, har vi ikke basis for at ændre noget. Det kræver mange overvejelser.”

Ud af den andel af undersøgelsens respondenter, der ønskede modeugen flyttet til uge 25, drejede det sig om 73 pct. af de af undersøgelsens udstillere, der hører til på CPH Kids, 38 pct. af CIFF Kids’ udstillere, 20 pct. af Visions udstillere, 14 pct. af Gallerys og 12 pct. af CIFFs udstillere.