Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Vækstteam: Danmark skal være kraftcenter for mode og design

Sådan lyder målsætningen fra Vækstteam for kreative erhverv - design, der netop har udgivet deres rapport med konkrete initiativer og nøgler til vækst
Sådan lyder målsætningen fra Vækstteam for kreative erhverv - design, der netop har udgivet deres rapport med konkrete initiativer og nøgler til vækst

”Danmark har i 2016 Europas stærkeste vækstmiljø for kreative erhverv og er et globalt kraftcenter for arkitektur, design og mode.

Sådan lyder den ambitiøse målsætning i en ny rapport om vækst i de kreative erhverv med fokus på design, der netop er blevet udgivet. Rapporten er lavet af Vækstteam for kreative erhverv – design, der blev nedsat af regeringen i foråret 2012 for at komme med bud på, hvordan Danmarks forholdsvis store kreative industrier kan blive endnu større.

Kendt over hele verden
Og der er stort fokus på mode og beklædning i rapporten, der kommer med en række visioner og konkrete anbefalinger inden for bl.a. mode og beklædning, møbler, arkitektur, musik, radio og tv, reklame og digital indholdsproduktion.

”De kreative erhverv udgør seks-syv pct. af dansk økonomi og beskæftiger i alt ca. 85.000 mennesker i Danmark inden for bl.a. møbler, design og mode. Herudover bidrager de kreative erhverv til udvikling og vækst i resten af dansk erhvervsliv,” siger Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen i en pressemeddelelse og fortsætter:

”Og det er tydeligt, at vi i Danmark kan en masse på området. F.eks. er mode & beklædning blandt vores største eksporterhverv, og dansk design og arkitektur er anerkendt over hele verden.”

Konkrete initiativer
Ser man specifikt på mode og beklædning er der en række konkrete initiativer, der kan gøre det nemmere for danske virksomheder med vækstmuligheder at komme godt i gang.

Fx skal Danmark bruge bæredygtig mode som differentieringsstrategi. Dette sker blandt andet ved fortsat at støtte Copenhagen Fashion Summit, der for anden gang blev afholdt af NICE i Operaen tidligere på året.

Derudover skal modebranchen blandt andet agere forsøgskaniner i et projekt om fælles stordriftsfordele – Shared Service Platform – der kan undersøge mulighederne for, at mindre virksomheder kan få fordele ud af at dele fx logistik, administration, lager og andre back-office funktioner, som større virksomheder har – et projekt Danish Fashion Institute længe har arbejdet med.

Man kan håbe, at initiativerne og forslagene ikke bare ender i skraldespanden, for nu skal der arbejdes videre med økonomien i de forskellige muligheder.

”Regeringen vil nu med afsæt i vækstteamets anbefalinger udarbejde en konkret vækstplan for de kreative erhverv,” lyder det fra Annette Vilhelmsen.

Bredt fokus
Overordnet har vækstteamet fokus på uddannelse og forskning, offentlig efterspørgsel, rådgivning om forretningsudvikling og internationalisering, adgang til risikovillig kapital og udnyttelse af immaterielle rettigheder som vækstfremmende indsatsområder.

”Vækstteamet kommer med en række visionære og konstruktive anbefalinger til, hvordan regeringen kan styrke væksten i de kreative erhverv. Jeg mener, det er vigtigt, at vi fremadrettet tager særlig hånd om den kæmpe ressource, som allerede findes i de kreative miljøer af virksomheder, iværksættere og studerende på vores uddannelser,” lyder det fra Kulturminister Uffe Elbæk, der suppleres af Uddannelsesminister Morten Østergaard.

”Kreative idéer og kompetencer er afgørende for fremtidens vækst. Derfor er det vigtigt, at vi udnytter kreative kompetencer til at sikre sorte tal på bundlinjen. Jeg ser frem til et styrket samarbejde mellem erhvervet, de kreative uddannelser og resten af innovationssystemet.”

Se hele rapporten her: Anbefalinger vaekstteam kreative erhverv design-07-11-12