Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Modemesse for forbrugerne - kun for de udvalgte

Forbrugerne kan købe ind direkte hos designerne med helt nyt messekoncept i København.
Forbrugerne kan købe ind direkte hos designerne med helt nyt messekoncept i København.

En messe med fokus på særligt udvalgte små kollektioner direkte fra designer til slutbruger. Det er hvad København får, når Blickfang slår dørene op i Øksnehallen den 9. november.

Blickfang har netop offentliggjort hvilke 110 brands inden for kategorierne smykker, tøj og møbler, der udstiller på messen, og blandt de 50 danske finder man herretøjsdesigner Jean Phillip Dyeremose bag mærket Jean//Phillip:

”Jeg fik kendskab til Blickfang gennem (designer, red.) Mads Nørgaard, der ringede mig op og spurgte, om det var noget for mig,” fortæller Jean Phillip Dyeremose til FashionForum.dk. Mads Nørgaard sidder i Blickfang Copenhagen Designboard, der har udvalgt hvilke af ansøgerne, der slipper gennem nåleøjet til messen, sammen med Rolf Hay, der har grundlagt interiørhuset Hay, Peter Bonnén, der har stiftet brandet Muuto, Anne Lose, chefredaktør på Eurowoman og Mette Barfod, chefredaktør på Rum.

På Blickfang er det nemlig ikke alle og enhver, der kan deltage. Mærkerne skal først ansøge og siden udvælges af juryen for at komme med på messen – og der er strenge eksklusionsregler, hvis man sælger ud af fx overskudslageret, for varerne på Blickfang skal være nye og lækre.

“Til at starte med kunne jeg ikke forstå meningen med det (messen, red.), men jeg indså hurtigt, hvor innovativ en måde det er at vise designverdenen frem uden at skulle dele det hele op i kategorier. Det gør det mere tilgængeligt, hvad der sker i den verden – og endnu bedre: Det gør det muligt for folk at erhverve sig produkterne direkte,” siger Jean Phillip Dyeremose, der sammen med blandt andre Atifa Rasuli, Maxjenny og Freya Dalsjö, der åbnede Copenhagen Fashion Week denne sommer, udstiller på messen.

Blickfang har gennem de seneste 15 år holdt messer i blandt andet Tyskland, Schweiz, Japan og Østrig. Det er første gang, turen går til København, men ikke sidste – Blickfang har allerede reserveret Øksnehallen til efterårsmesser fem år frem.

Blickfang – 9.-11. november 2012 Øksnehallen, Halmtorvet 11, København V. www.blickfang.com