Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Louis Vuitton-præsident: Ny butik har skandinavisk profil

Danmark er Louis Vuittons stærkeste skandinaviske marked - og det fordrede en flytning af butikken. Læs interview med mærkets nordeuropæiske præsident her.
Danmark er Louis Vuittons stærkeste skandinaviske marked - og det fordrede en flytning af butikken. Læs interview med mærkets nordeuropæiske præsident her.

På hjørnet af Købmagergade, nærmere bestemt på Amagertorv 2, har København fået en ny eksklusiv butik. Louis Vuitton, står der printet over indgangspartiet på det franske luksusmærkes nye danske butik.

Dermed afløses de gamle lokaler i Østergade og i anledning af åbningen mødte FashionForum Roberto Eggs, præsident for Louis Vuitton i Nordeuropa, i den nye butik.

”København er vores ældste skandinaviske marked,” starter han med at sige, da undertegnede spørger, hvorfor en flytning af butikken er nødvendig.

”Vi åbnede første gang her i 1988, flyttede butik i 1995, udbyggede den i 2004 så der blev plads til nye salgskategorier. Nu flytter vi igen, da der allerede for et par år siden ikke var plads nok i de gamle lokaler,” siger han og peger derudover på, at der er et tættere bånd til det danske marked end til resten af de skandinaviske markeder.

Specielt bånd
For selvom Louis Vuitton åbnede butikker i Stockholm, Oslo og Helsinki i henholdsvis 2000, 2006 og 2008, kræver det mange år at opbygge en stærk kunderelation.

”Vi har været i København i 24 år og har et langt forhold til kunderne her. Det er den største butik i Skandinavien, både hvad angår lokaler og omsætning – og så var der en efterspørgsel efter flere produkter,” siger Roberto Eggs, der fortæller at man har udvidet alle kategorier – som lædervarer og tasker, solbriller, sko, tørklæder, bælter.

”Og så har vi især også fået plads til mange flere af skoene og taskerne fra modeshowet. Samt flere af high-end taskerne i eksotiske skind,” siger han og peger dermed på, at en stor del af Louis Vuittons univers normalt udgøres af klassikere.

Stærk skandinavisk profil
Det understreges især ved, at de fleste af Louis Vuittons bedst sælgende produkter er de samme verden over.

”Det er ikonerne. De er bestsellers på de fleste markeder,” siger Roberto Eggs.

Når man samtidig har en stærk brandidentitet verden over, giver det god mening at indflette lokale islæt i sine butikker. Og Louis Vuittons nye butik har da også en stærk skandinavisk designprofil.

”Vi har arbejdet meget med denne her fantastiske hjørnebygning. Vi har arbejdet meget med at lave et lysere rum end vi plejer, lukket meget mere naturligt lys ind og blandt andet også arbejdet med lyst træ i modsætning til vores normale marmor,” fortæller Roberto Eggs.

”Der er også udvalgt nogle særlige danske designklassikere, der fremvises for at hylde den danske designtradition,” siger han og henviser blandt andet til en helt særlig udgave af en Arne Jacobsen stol, der hænger ned fra loftet som en gynge i stueetagen.

Lokale kulturer
Roberto Eggs fortæller også om en nylig butiksåbning i Kasakhstan, hvor man har arbejdet med nomadekulturen i opbyggelsen af VIP-rummet.

”Så derfor er det udformet som et af deres traditionelle nomadetelte. På den måde arbejder vi dels med den lokale kultur og giver samtidig vores kunder en oplevelse, når de besøger en Louis Vuitton-butik rundt omkring i verden,” siger han om de enkelte butikker, hvis overordnede vision er skabt af New York-arkitekten Peter Marino.

”Så dykker vores egne lokale arkitekter ned i det og arbejder med den enkelte butik. Her har vi også arbejdet meget med intimitet og opdelt butikken i forskellige rum,” siger han og nævner tre ting, der er afgørende for en Louis Vuitton-butik, da undertegnede spørger om, hvorfor luksushuset er rykket længere op mod high-street enden af strøget – og dermed væk fra Østergades luksusbutikker.

”Der er tre ting, der er vigtige,” siger Roberto Eggs og griner.

”Location, location, location.”