Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Fra ide til solgt design - Ny KEA-uddannelse følger processen til dørs

KEA, Københavns Erhvervsakademi udbyder nu uddannelsen Professionsbachelor i Smykker, Teknologi og Business. Skolen har længe arbejdet på at få uddannelsen på benene og nu er det altså lykkes.
KEA, Københavns Erhvervsakademi udbyder nu uddannelsen Professionsbachelor i Smykker, Teknologi og Business. Skolen har længe arbejdet på at få uddannelsen på benene og nu er det altså lykkes.

KEA, Københavns Erhvervsakademi udbyder nu uddannelsen Professionsbachelor i Smykker, Teknologi og Business. Skolen har længe arbejdet på at få uddannelsen på benene og nu er det altså lykkes.

Danmarks position i den internationale smykkebranche er unik og skabt af virksomheder som Georg Jensen, Ole Lynggaard Copenhagen, Pilgrim, Dyrberg Kern, Spinning Jewelry og selvfølgelig Pandora, der i dag er en af verdens tre største smykkevirksomheder.

Dansk Industri bakker op
For at fastholde og udbygge denne stærke position internationalt, er der i den nye uddannelse fokus på produktionsudvikling, produktionsstyring og kommunikation. Og det glæder Dansk Industri:

“Den danske smykkeindustri er i stærk vækst og oplever i disse år en nærmest eksplosiv udvikling, som for alvor har sat den danske smykkebranche på det internationale landkort,” siger Lars B. Goldschmidt, direktør i DI, i en pressemeddelelse og fortsætter:

”For DI har det været vigtigt, at uddannelsen bliver udbudt og gennemført i det rette faglige miljø, hvor der er en stærk tilknytning til virksomhederne og til beslægtede uddannelser som ædelsmedsuddannelsen.”

Glæde i Guldsmedebranchen
Guldsmedebranchen bakker også op om den nye uddannelse, fordi den supplerer den eksisterende ædelsmedsuddannelse rigtig godt. Ædelsmedene varetager de faglige og håndværksmæssige kompetencer, så dem er der fortsat brug for, men der er endnu et behov i branchen og det kan den nye uddannelse afhjælpe:

“Der er behov for kandidater, der kan tænke kommercielt, materialisere nye kollektioner og formgive de tendenser, der vokser ud af modeverden,” siger Therese Juncker, der er chefkonsulent i Guldsmedebranchens Leverandørforening i Danmark.

Uddannelsen har altså fokus på hele processen fra idé til solg smykke: design af smykker, materialer, smykkekoncepter, trends kulturforståelse, innovation, markedsføring, værdi- og forsyningskæde. Endvidere har de studerende undervejs i studieforløbet tæt kontakt med erhverslivet – fx ved opgaveskrivning i samarbejde med en virksomhed.