Den japanske tøjfabrikant Uniqlo fortsætter den økonomiske fremgang og intensivere dermed konkurrencen med H&M og Zara om at blive verdens førende tøjforhandler i 2020, skriver epn.dk

Uniqlo sigter på at opnå en årlig omsætning på 64 mia. dollar (370 mia. kroner) i 2020.

Torsdag kunne Uniqlo’s moderselskab Fast Retailing rapportere om en omsætning, der allerede ligger tæt på en femtedel af virksomhedens ambitiøse 2020-målsætning. Ifølge Fast Retailing forventes omsætningen i år at stige med i alt 14 pct. til 13,5 mia. dollar. Væksten er hjulpet godt på vej af aggressive butiksåbninger over hele verden, herunder især i Kina og USA, skriver Wall Street Journal.

Kræver hurtig handling
I kampen om at blive verdens førende tøjselskab skal Uniqlo dog handle hurtigt, da virksomheden står over for en tilbagegang i profitabiliteten i det hjemlige kraftcenter i Japan. Dette forsøger Uniqlo at bekæmpe med voldsom ekspansion i form af 300 nye butiksåbninger hvert år.

– Jeg tror Asien vil vise sig som den største forretningsmulighed. Det er især disse nedgangstider, der giver os mulighed for vækst, eftersom ingen andre har til hensigt at ekspandere og åbne nye butikker, siger Uniqlo’s grundligger Tadashi Yanai ifølge Wall Street Journal.

Uniqlo agter i 2020 at have åbnet i alt 1.000 butikker i Kina og yderligere 1.000 i andre dele af Asien.

Kilde: epn.dk